Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. januar 2007.
Når en virksomhed står over for at etablere sit første trådløse netværk eller skal til at opgradere et eksisterende, er der en række spørgsmål, som virksomheden bør tage stilling til, før den går i gang.
Hvad er det, virksomheden vil med det trådløse net? Skal alle forretningssystemer for eksempel integreres i det, skal det også bære telefoni, eller er det blot til simpel internet?
Hvilke forretningsfordele vil virksomheden have ud af det trådløse net?
Skal det blot være en simpel gæsteadgang, eller vil virksomheden introducere nye funktioner, eksempelvis location tracking via det trådløse net (location tracking er en funktion, der giver mulighed for fra centralt hold at se, hvor mærket udstyr befinder sig - for eksempel dyrt AV-udstyr eller en scanner på et sygehus).
Hvor fleksibelt skal det trådløse net være?
Hvilket sikkerhedsniveau skal man vælge? Hvor sikre er de konkrete løsninger, som de forskellige leverandører kan levere?
Hvordan skal driften af netværket køres? Hvilken fejltolerance og oppetid kan man i den forbindelse acceptere? Hvor robust skal netværket være?
Hvad er return on investment (ROI)? Hvilket krav til ROI har virksomheden? Herunder for eksempel tilbagebetalingstid.
Hvad er prisen for de forbindelser, som man overvejer? Både i etablering og i volumenudgifter. For eksempel er det i mange mobilnet stadig meget dyrt pr. megabyte at sende og modtage data.
Hvad er kvaliteten af de forbindelser, som man overvejer?
Vil virksomheden satse på en enstrenget leveringsvej for data - for eksempel mobilnettet - eller vil den satse på en kombination af mobilnet og datanet for eksempel egne WLAN og andres hotspots.
OriginalModTime: 04-01-2007 14:00:54