Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. januar 2007.
Spørg de medarbejdere, der bruger telefonen meget. Det er et godt udgangspunkt, når virksomheder skal fastlægge de krav, deres nye IP-telefoni skal opfylde.
Virksomhedsledere og beslutningstagere kan forfalde til at indføre IP-telefoni, fordi naboen eller konkurrenterne gør det. Andre kan blive lokket til det, fordi de har hørt - og kan se i salgsmaterialet - at det er billigere.
Den slags begrundelser er ikke nok. Der skal et offensivt formål til. IP-telefoni skal kunne mere end det gamle telefonanlæg. Men hvordan finder man ud af, hvilke krav man skal stille til det nye anlæg og til leverandøren?
- Det kan være svært at få ideer til at udnytte en teknologi, man ikke kender. Det er jo først, når man begynder at bruge systemet, at det går op for virksomheden, hvad den kan anvende IP-teknologi til, siger Torben Rune, direktør for Netplan, der rådgiver virksomheder om teleindkøb.
- Derfor kan det være en god ide at bruge nogle penge på at undersøge, hvad man gerne vil, siger han.
Han foreslår, at man samler en gruppe af virksomhedens mest telefonerende medarbejdere, for eksempel en receptionist, en sælger eller andre med mange timer ved telefonen.
- Denne gruppe medarbejdere har ofte meget fine og korrekte analyser af, hvad der er brug for i telefonsystemet. Men de har sjældent mulighed for at læsse den viden af. I stedet får de at vide, at det kan vi ikke løse med vores nuværende anlæg, og det må de leve med, siger Torben Rune.
- De folk skal man tage fat i og bede dem opstille de ti vigtigste basalkrav til systemet. Ud fra disse kan man tage fat i leverandørerne og finde dem, der kan matche kravene - og overbevise virksomheden om, at de er i stand til at levere og supportere løsningen.
Torben Rune mener, at det er her, fårene skilles fra bukkene blandt leverandørerne. At man skal undgå leverandører, som på grund af fordums tids teknologibegejstring blot forsøger at matche kundens krav teknologisk. Leverandøren bør gå ind i en seriøs dialog med kunden om de krav og processer, som skal understøttes og løfte sig op over problemstillingen.
- Det kunne for eksempel være ved at foreslå kunden en anden proces til at løse et problem i stedet for blot at foreslå en bestemt teknik til at løse den.
Brian Troelsen, senioranalytiker hos IDC Nordic, mener, at man skal stille krav til sin leverandør om, at han kan løse sikkerhedsproblematikkerne ved IP-telefonien og levere nogle ordentlige oppetider og Quality of Service.
Og så skal man spørge leverandøren, hvilke applikationer IP-platformen kan integrere med, hvordan supporten er, og hvor hurtigt den gives, ligesom man bør undersøge, hvordan mulighederne er for op- og nedskalering, det vil sige for at købe flere eller færre medarbejdere på virksomhedens IP-telefoni.
Kan det gøres på to dage, eller vil det tage en måned, siger Brian Troelsen.
Han tilføjer, at man også bør stille krav til leverandøren om at beregne, hvornår investeringen er tjent hjem igen.
Faktaboks:
Spørgsmål til leverandøren
- Hvad kan vi opnå offensivt med IP-telefoni?- Hvilke systemer, processer og applikationer kan vi integrere med IP-telefoni?
- Hvordan kan IP-telefoni give virksomheden øget mobilitet?
- Hvordan er sikkerhedsproblematikkerne løst i IP-platformen?
- Hvilket niveau af Quality of Service kan leverandøren levere?
- Hvordan er supporten?
- Hvor hurtigt er investeringen tjent hjem?- Hvordan vil IP-telefoni kunne understøtte en forbedring af vores konkurrenceevne?- Helt overordnet: Hvordan kan IP-telefoni øge vores omsætning og indtjening?
Man skal altså ikke lade sig nøje med leverandørernes argumenter om, at de kan give en besparelser på telefonien. Leverandøren skal have egentlig forretningsmæssig forståelse for den branche, din virksomhed befinder sig i, sådan at leverandøren kan bygge bro mellem teknikere, it-eksperter og forretningsfolk og sørge for, at IP-telefonien understøtter forretningen på en offensiv måde.
Faktaboks:
En fordel for alle brancher
Torben Rune, direktør i Netplan, mener, at alle brancher kan opnå fordele ved IP-telefoni, for i de allerfleste tilfælde er telefoni en central livsnerve.
- Men nogle kan bedre udnytte IP-telefonien. Det er typisk brancher, hvor medarbejderen ikke sidder bundet til et sted. Det gælder for eksempel de fleste servicevirksomheder, siger Torben Rune.
- Og så er der brancher, hvor man i forvejen har udnyttet it intensivt. Det gælder for eksempel pengeinstitutter og forsikringsselskaber. Her får de en klar fordel, fordi de i forvejen har et stærkt it-system, som IP-telefonien kan integreres i. Det betyder for eksempel, at når kunden ringer, popper kundens konti op på skærmen samtidig - hvis ellers kunden ringer fra et telefonnummer, som kan identificeres, siger Torben Rune.
OriginalModTime: 17-01-2007 13:23:18