Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. januar 2007.
Hvordan løser man det hastigt stigende behov for lagerkapacitet i virksomhederne? De fleste køber nogle flere æsker hardware med mere kapacitet i, mens en ekspert mener, at mere intelligent software er svaret.
Det er ikke nok at købe mere hardware, flere diske, mere kapacitet. Der skal noget smartere software til, hvis den hastigt stigende efterspørgsel efter lagring af data i virksomhederne for alvor skal imødekommes.
Det mener Claus Egge, der er programchef for IDC's europæiske storageanalytikere.
Ifølge ham er de stigende datamængder en problemstilling, der endnu mangler at blive taget ordentligt hånd om.
- De stigende datamængder er for alvor begyndt at gøre ondt ude i virksomhederne. Branchen må til at finde nogle løsninger på det, siger han.
Dermed peger han på, at de løsninger, der i dag sælges som ILM-løsninger, ikke helt er nok. Han mener ikke, at leverandørerne reelt leverer løsninger, man kan kalde ILM (Information Lifecycle Management).
- Det er ikke egentligt ILM. ILM er nærmest et ideal. Når leverandørerne prædiker, at de kan sælge ILM-løsninger, vil jeg påstå, at ILM er blevet lidt misforstået som datamigrering og arkiveringsløsninger. Det er ikke ILM, siger han.
- Lykkes det nogen at opfylde ILM-idealet fuldstændigt, nærmer vi os noget, der kan løse problematikken med det hastigt stigende lagringsbehov. Men vi mangler endnu at se egentlige ILM-løsninger. Ingen har opfyldt de fulde ILM-idealer endnu, siger Claus Egge.
Claus Egge peger på, at egentlig ILM skal være i stand til automatisk at kunne behandle alle slags data, at alt skal være omgivet af ILM.
- Det rigtige ILM kan løse i hvert fald store dele af problemet med de stærkt stigende datamængder. Der er ingen data, der bliver slettet i dag. Og de skal ofte gemmes i længere tid end i gamle dage. Det peger alt sammen i retning af ILM, siger han.
Samtidig mener han, at der stadig kan være brug for, at virksomheder får styr på deres beskyttelse af data - både beskyttelse for ikke at miste data og for at forhindre, at data falder i forkerte hænder.
- I de store virksomheder har man efterhånden styr på de centrale data, men virksomhederne har også en masse distribueret data, for eksempel på laptops. De data skal også beskyttes.
Det centrale spørgsmål for virksomhederne er ikke, hvor lang tid det varer at tage sin backup, men snarere hvor længe det tager at genskabe data fra backuppen, hvis det bliver nødvendigt.
- Hvor længe kan en virksomhed leve med at være uden data, spørger han.
Hvad skal virksomheder, som står over for at skulle investere i storage, tage stilling til? Hvert år i oktober og november spørger IDC cirka 500 slutbrugere i europæiske og danske virksomheder om storage.
- Alt afhængig af størrelsen på virksomhederne og it-afdelingerne viser svarene, at det især er problemerne ved at følge med på kapacitetssiden, e-mails og datamigrering, der er de største eksterne problemer, siger han.
Ifølge Claus Egge er et af de aktuelle problemer for storagekunder, at der er så meget gang i markedet, at det er svært at vælge mellem de mange forskellige storageløsninger, kunderne får tilbudt. Samtidig kan man få alle mulige forskellige former for visualisering og bud på, hvor storage skal placeres i netværket.
- Kunder bliver lige nu bombarderet med mange forskellige meddelelser om storage. Der bliver solgt rigtigt meget kapacitet og meget online-storage. Lige nu løser man problemet med de stigende datamængder ved at købe nyt, købe mere storage. Producenterne kan pakke det sammen i store pakker, og køberne tænker: "Nå ja, hvad pokker - det koster jo det samme som sidste år, men man får mere kapacitet for pengene". Men det er ikke et spørgsmål om at få mere hardware. Der skal mere software til, siger han.
Det bliver mere og mere vigtigt for virksomheder at have styr på data for at kunne differentiere sig i markedet og blive stadig mere konkurrencedygtig, mener han.
- I dag kan man jo analysere data på kryds og tværs, og dem, der er bedst til det, vil have konkurrencefordele. Det er der heldigvis ved at komme tilstrækkeligt fokus på, siger Claus Egge.
OriginalModTime: 17-01-2007 13:12:05