Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 5. januar 2007.
kerneydelser Webindkøbssystemet Rakat udveksler data med økonomisystemet Prisme via webservices. Det medfører, at systemerne kan koncentrere sig om kerneydelserne, men de bliver mere afhængige af hinanden.
Vuggestuen skal bruge flere bleer. En medarbejder sætter sig ved pc'en, starter sin browser og logger ind på indkøbssystemet. Hun bestiller nogle pakker bleer. Med et klik angiver hun, hvilken konto indkøbet til sin tid skal konteres på.
Når bleerne senere ankommer, og fakturaen løber ind i systemet, godkender hun den. Så bliver den sendt til betaling.
Medarbejderen anvender udelukkende indkøbssystemet Rakat fra
firmaet Comcare til opgaven. Men bag kulisserne kommunikerer Rakat med kommunens økonomisystem, Prisme fra Fujitsu. Det er resultatet af den systemintegration via webservices, som de to firmaer har gennemført.
Når medarbejderen klikker på en knap for at se de konti, hun har mulighed for at kontere indkøbet på, afføder det et kald fra Rakat til en webservice i Prisme. Kaldet beder om at få en liste over de konti, som den pågældende medarbejder havde ret til at disponere over.
- Det betyder, at kommunen kan ændre kontoplaner hele tiden. Hvis økonomiafdelingen lukker en konto i Prisme, afspejler det sig straks i indkøbssystemet. Samtidig er vores opgave blevet nemmere, fordi vi ikke skal holde styr på kontoplanen, det gør økonomisystemet for os, fortæller udviklingschef Jesper Bihrmann fra Comcare, der udvikler Rakat.
Indkøbssystemet, der oprindelig blev udviklet til Roskilde Amt, bruges i en række kommuner.
Uforudset udfordring
Webservices er ikke den første integrationsteknologi, Comcare har anvendt. Der blev udviklet en integration mellem Rakat og Prisme allerede i 2001. Den var baseret på Microsofts COM-teknologi (Component Object Model). Men den blev aldrig taget i brug.
- Vi var nok lidt tidligt ude i forhold til kommunerne. Men de ting, vi kan lave med webservices i dag, kunne vi ikke have gjort med COM, mener Jesper Bihrmann.
Brugen af webservices medførte nogle uforudsete problemer. Nogle kommuner angiver i Prisme, hvilke brugere der må anvende hvilke konti. Andre lader alle have adgang til alle konti.
- Så der fik vi en liste med 30.000 konti over i Rakat. Det tog tid, så brugerne klagede over svartiderne. Vi løste det ved at lave en lokal kopi af kontoplanen i Rakats egen database. Det var ikke helt kønt, men vi gav også brugeren mulighed for at opbygge sin egen favoritkontoplan på baggrund af de 30.000 konti. Det løste problemet, fortæller Jesper
Bihrmann.
Øger afhængighed
Han mener, at oplevelsen viser en generel konsekvens af at integrere systemer så tæt, som webservices giver mulighed for: Pludselig er det ene system afhængigt af, at det andet er i drift og kører stabilt.
- Hos en kommune var de vant til at have 60 samtidige brugere på Prisme. Men Rakat har 180 brugere i spidsbelastningen, og da de begyndte at kalde webservices, blev hele systemet langsomt. Så vi ringede til Fujitsu, og i fællesskab fik vi løst problemet. Der gik det op for os, at det jo egentlig er lidt farligt, det her: Hvis de går ned, går vi også ned. Så vi indså, at vi var nødt til at gøre det muligt at bruge systemet, selvom de andre services ikke er tilgængelige, siger Jesper Bihrmann.
Udviklingen startede med traditionel ASP, men efterhånden gik Comcare over til ASP.Net.
- Vi blev faktisk overraskede over, hvor smuk løsningen endte med at være. Og den tog færre ressourcer, end vi havde regnet med. Vi har nok brugt halvanden mand i tre måneder på selve webservicesdelen, siger han.
Fujitsus økonomisystem Prisme er en Axapta-applikation. Den stiller webservices til rådighed, som Rakat kommunikerer med. Projektet med at integrere de to systemer omfattede foruden folk fra Comcare og Fujitsu også repræsentanter fra to kunder.
Integration på vej
Salgschef Stig Larsen oplyser, at kommunerne Ballerup og Roskilde er i fuld drift med den integrerede udgave af Rakat og Prisme. Flere
af de nye storkommuner er på vej i år.
Han kan se flere muligheder for at integrere Rakat med andre systemer i fremtiden:
- Kunderne vil for eksempel gerne kunne se, om der stadig er penge på en konto, før de belaster den. Så vi planlægger en version 2 af integrationen - hvad den kommer til at indeholde, fastlægger vi sammen med kunderne, siger Stig Larsen.
Jesper Bihrmann ser også muligheder i at integrere med andre systemer end økonomisystemet:
- For øjeblikket har vi vores egen brugerdatabase. Men vi kunne gå over til at bruge Prismes database eller trække på Active Directory. Vi kigger også på integration med et kantinestyringssystem, som mange institutioner bruger, fortæller han.
Endelig har Comcare selv et andet produkt, der er integreret med Rakat: BizIsland, der oversætter handelsdokumenter mellem forskellige formater.
- Hvis kunden modtager en ordrebekræftelse via BizIsland, kan ordrebekræftelsen modtages i Rakat. Så kan dokumentet ses der, selvom ordren ikke er startet i Rakat, forklarer Jesper Bihrmann.
Foruden Prisme har Comcare også integreret Rakat med økonomisystemer fra EDB Gruppen ved hjælp af webservices. KMD er i gang med at gå over til SAP, som tilbyder webservices. Derfor forventer Stig Larsen, at der også vil blive mulighed for at integrere med det.
Faktaboks:
Integration
Situationen: Comcare ønskede at integrere det webbaserede indkøbssystem Rakat tættere med Fujitsus økonomisystem Prisme.
Løsningen: Rakat kommunikerer med Prisme ved at kalde webservices, som Prisme stiller til rådighed. Løsningen er udviklet i .Net.
OriginalModTime: 16-02-2007 13:32:37