Det betyder DirectX 11 for din computer
Det er Microsofts grænseflade til spilprogrammering, DirectX, der i mange tilfælde fastlægger den øvre grænse for, hvor livagtige dine computerspil tager sig ud.
Lanceringen af verdens første DirectX 11-kompatible grafikkort betyder derfor, at du godt kan begynde at se frem til spil, der giver det visuelle indtryk en større grad af realisme.
Det sker blandt andet med 3D-funktionen 'tessellation', der er et af de allervigtigste elementer i den samlede DirectX 11-pakke.
Tessellation betyder, at objekter i dine computerspil fremstår, som hvis de bestod af flere polygoner, end de i virkeligheden gør.
Antallet af polygoner - de geometriske figurer, som 3D-grafikken er opbygget af - spiller en afgørende rolle, når den visuelle fremstilling skal gøres detaljeret og virkelighedstro.
Normalt gør det indhug i ydelsen at øge polygontallet, fordi flere data skal bearbejdes. DirectX 11 sørger dog ifølge AMD for, at grafikken bliver mere naturtro uden det frygtede tab af ydelse:
- Tessellation er et stort skridt i forhold til at opnå fotorealisme i computerspil - men det skaber ikke revolutionen alene. For tiden ser objektmodeller i computerspil simpelthen ikke tilstrækkeligt virkelighedstro ud. Tessellation kan bruges til at ændre objekters form, så de fremstår mere naturtro, siger Richard Huddy, Worldwide Developer Relations Manager for AMD's GPU-division, til pcworld.dk.
Lyssætning og skygge er også helt centrale parametre, som spiludviklerne nu kan dreje og justere på langt mere end tidligere.
- Lyssætningsproblemet bliver håndteret af de understøttede shadere i DirectX 11, som gør det nemmere at påføre en realistisk lyssætning. DirectX 11 er ikke ensbetydende med, at spil nu er så virkelighedstro som de dyreste animationsfilm, men det er et stort skridt i den rigtige retning, fastslår Huddy.
DirectX 11 til andet end spil
Det er dog ikke kun spil, som vil drage nytte af DirectX 11. Grafikprocessoren skal også sørge for, at almindelig software kan afvikles med større hastighed - noget som det kommende Windows 7 i høj grad skal udnytte.
Derfor har Microsoft indført en ny shader-type - 'DirectCompute' - der tidligere var kendt som den såkaldte 'compute shader'.
Det betyder, at eksempelvis videokonvertering, der normalt er en meget processorkrævende opgave, kan ske væsentligt hurtigere - uden særligt indkøbt software.
Årsagen skal findes i grafikprocessorens fremragende evne til at udføre parallel databehandling, hvor sågar AMD og Intels processormonstre med fire kerner må se sig slået på målstregen.
De fire kerner i computerens generelle processor skal dog også udnyttes bedre af DirectX.
Derfor vil DirectX 11 ifølge Huddy på sigt sørge for, at spil drager større gavn af moderne quadcore-processorer. Dette kan indikere, at også brugere uden DirectX 11-grafikchips - men med DirectX 11-API'en installeret - vil opleve forbedringer i afviklingen af spil.
Vista bliver ikke ladt i stikken
En af de største udfordringer for den foregående DirectX-version var, at Windows Vista fik en lettere tvivlsom modtagelse på markedet.
Driverproblemer prægede oplevelsen af operativsystemet hos brugere af både ATI- og Nvidia-baserede grafikkort, så det var selvsagt en stor udfordring for Microsoft at gøre DirectX 10 - og senere DirectX 10.1 - til hvermandseje.
API'en (Application Programming Interface) var nemlig ikke tilgængelig for brugere af Windows XP.
Dén fodfejl vil Microsoft ikke gentage med Windows 7, der efter planen udkommer i sin endelige version den 22. oktober i år.
DirectX 11 er derfor en integreret del af Windows 7, men ifølge AMD bliver API'en også sluppet løs til Vista kort efter udgivelsen af Windows 7. På dette tidspunkt vil du, hvis du er Vista-bruger, blive tilbudt opgraderingen som enhver anden softwareopdatering.
Det kan isoleret set betyde, at DirectX 11 får langt bedre eksistensvilkår end sin forgænger.
- Min personlige holdning er, at fordi DirectX bliver gjort tilgængelig til både Windows 7 og Vista, vil spiludviklere og computerspillere tage langt mere positivt imod den nye version, end vi oplevede med Vista, afslutter Huddy.
Tiden vil vise, om både Windows 7 og DirectX 11 bliver udtalte succeser.
Nvidias modsvar
Sikkert er det dog, at AMD er spurtet over målstregen med verdens første DirectX 11-grafikkort, og de første DirectX 11-spil kommer allerede i år, mens mere end et dusin - med forbehold for de sædvanlige udsættelser og produktionsvanskeligheder - ventes klar i begyndelsen af 2010.
Inden du kan kaste dig over de nye, flotte spiluniverser, skal du dog enten have Windows 7 installeret eller vente på Vista-opdateringen.
Overordnet set kan det derfor være en god idé at investere i DirectX 11-grafik allerede nu, hvis du alligevel står og mangler et nyt grafikkort eller skal investere i en ny computer.
PC World vil dog anbefale dig at vente, indtil vi har set konkurrenten Nvidias udspil, der indtil videre er kendt under betegnelsen 'GT300'. GT300-arkitekturen bliver ligeledes en serie af DirectX 11-kompatible kort og kan komme til at betyde, at AMD nedjusterer priserne på de nuværende kort i Radeon HD 5000-serien.