Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. december 2006.
Transporterhvervet skal digitalisere forretningen, hvis det vil bevare sin internationale konkurrenceevne. Ifølge Ernst & Young er de teknologiske muligheder i både transportudbyderens og kundens interesse.
Følger de danske transportvirksomheder ikke med i digitaliseringen, vil de de tabe kampen mod deres udenlandske rivaler. Kunderne kan nemlig sagtens finde alternative leverandører med digitaliserede transportløsninger.
- Med en stigende konkurrence fra internationale aktører på det danske marked, er totale logistikløsninger, planlægning, volumen og konkurrencedygtige priser afgørende for at kunne begå sig. I det perspektiv er der ingen vej uden om at digitalisere virksomheden, siger Henrik Harbo, der er partner hos Ernst & Young Corporate Finance.
I en branche, hvor der er rigeligt at gøre med at overholde køre- og hviletidsreglerne, kan digitalisering være en stor mundfuld. Derfor er det ifølge konsulentvirksomheden Ernst & Young en udfordring for branchen som helhed, at nogle virksomheder stadig forlader sig på de manuelle papirgange.
- Hvis ikke transportvirksomhederne og i særdeleshed logistikvirksomhederne anvender it, bliver arbejdsgangen uhensigtsmæssig og meget tung. Det vil kunderne ikke acceptere, og det er i øvrigt heller ikke til gavn for transport- og logistikvirksomhederne, siger Henrik Harbo.
En tiltagende international konkurrence, generationsskifteudfordringer og en igangværende branchekonsolidering stiller stadig større krav til at udbyde effektive transportløsninger. Det skærper kravet om anvendelse af it for at strømline arbejdsgange og effektivisere forretningen.
Transportbranchen er et fokusområde i Ernst & Young Corporate Finance, der rådgiver transportvirksomheder, som enten vil være den drivende kraft i branchekonsolideringen eller selv ønsker at blive købt op. Ifølge Henrik Harbo påvirker internationaliseringen i stigende grad den hjemlige transportbranche og stiller den enkelte transportvirksomhed over for en række strategiske udfordringer.
Jo mere avanceret logistikydelsen er, desto vigtigere bliver effektiv anvendelse af teknologi. Når man har med "over-landegrænser transport" at gøre, kan man blandt andet indrapportere automatisk til forskellige myndigheder. Også dette skærper kravet om it-parathed i virksomheden.
På flere punkter har branchen som helhed taget elektroniske løsninger til sig, ikke mindst hvad angår kørselsplanlægning af afstande og kapacitet. Den type af kørselsoptimering anvendes meget udbredt i branchen. Og ifølge Henrik Harbo må digitaliseringen af transportsektoren ikke opfattes som et nødvendigt onde. Tværtimod byder de nye teknologier på fordele for både kunde og leverandør.
- I dag ønsker kunder eksempelvis track and trace systemer, så de kan følge deres varer undervejs. Her er den enkelte transportvirksomhed dybt afhængig af evnen til at anvende ny teknologi. Men arbejdsgangens digitalisering gør det også meget nemmere for virksomheden selv, der kan arbejde mere effektivt og med mindre spild. Kunden ønsker leveringssikkerhed, og leverandøren effektiv transport, og derved bliver begge parter vindere i denne digitaliseringsproces, understreger Henrik Harbo.
Billedtekst: Digitale lastbiler Der er ikke noget specielt ved denne lastbil, men med en RFID-portal og et GPS-system som vist oppe i højre hjørne kan vognmændene øge produktiviteten med 30 procent.
Foto: MAN Group og Microlise
OriginalModTime: 14-12-2006 12:05:07