Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. december 2006.
Der er grøde i brugerskabt indhold på mobilområdet. Flere britiske selskaber har introduceret populære tjenester, hvor brugerne kan præsentere deres videoer. Spørgsmålet er om der kan tjenes penge på det?
Kender du den om Sven-Göran Eriksson og Britney Spears? Hvis ikke, så kan du måske downloade den hos Lookatme!, en tjeneste fra den britiske mobiloperatør O2, hvor selskabets kunder indsender videoklip - for det meste vittigheder og parodier - som andre brugere så kan hente ned, mod betaling.
Det har, ifølge John Talbot, content manager hos O2, været en succes, og han knytter store forhåbninger til en brugerskabt revolution inden for mobile indholdstjenester.
- Der er noget ved det mobile medie, der gør, at indhold skabt af brugerne selv bliver meget interessant, siger John Talbot til Computerworld.
John Talbot peger på, at mobiltelefonen er med altid og over alt, at den er blevet integreret med kamera og måske MP3 optager, at den kan uploade billeder og video øjeblikkeligt, og at mikrobetalinger er relativt nemme at få op at køre på den mobile platform. Alt sammen faktorer, der passer fint med dynamikken i brugergenereret indhold generelt.
Blandt pionererne på området er teleselskabet 3, hvis
SeeMeTV har været en succes i Storbritannien. Fænomenet er også ved at tage fart i USA, hvor der netop er indgået en aftale mellem teleselskabet Verizon og YouTube, en af de største sociale netværkstjenester.
Det er aldersgruppen under 25, der er den drivende kraft i den brugerskabte bølge, viser tal fra konsulenthuset M:Metrics.
- Det brugerskabte indhold er den hurtigst voksende form for indhold blandt unge, siger
M:Metrics analytikeren Paul Goode.
Derfor har de store spillere inden for ‘social networking' på internettet nu også fået øjnene op for mulighederne i det mobile rum.
- De store brands, MySpace, YouTube og så videre, er begyndt at forstå, at det her er en vigtig del af forretningen, siger John Talbot.
Men mobilselskaberne har et forspring.
- Brugergenereret indhold udgør allerede i dag en meget stor del af vores indtægter (på indholdsområdet), siger John Talbot.
- Særligt videoindhold er meget populært, fordi der kan tjenes penge på det.
Hos O2 koster det 35 pence, eller godt 4 kroner, at downloade et klip, mens producenten kun får 3 pence, cirka 35 øre.
Teleanalytikeren John Strand er dog ikke overbevist om, at der er store indtjeningsmuligheder i det brugergenererede indhold.
- Operatørerne skal være glade for den datatrafik, det skaber, og så for, at det uddanner brugerne til at benytte de mere avancerede tjenester, siger han.
Faktaboks:
Porno for milliarder
Det er ordet, som aldrig figurerer i power point præsentationerne om indholdstjenester på nettet eller mobilen: Porno. Men selvom der sjældent snakkes højt om det, er det en væsentlig indtægtskilde for indholdsleverandører og mange pæne teleselskaber.
Ifølge analytikeren Paul Goode bidrager det, som lidt eufemistisk kaldes ‘adult content', med omkring 20 procent af det beløb Vodafone - Europas største mobiloperatør - betaler til sine tredjepartsleverandører.
- Det er formentlig en mindre andel end den man tidligere har set på internettet, men det er stadig en betydelig andel, siger Paul Goode.
Ifølge en rapport fra analysefirmaet Jupiter Research vil markedet for 'adult content' via mobilen nå en global omsætning på over 15 milliarder kroner i løbet af de næste tre år.
OriginalModTime: 07-12-2006 14:30:49