Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. december 2006.
Danmarks største C5-forhandlere arbejder på at eksportere den succesrige danske forretningsmodel for C5.
I juli tog indehaveren af C5-huset Conzern A/S, Danny Fogel til Microsofts store partnerkonference i Boston. Her promoverede han økonomisystemet C5, der er udviklet til de mindste virksomheder, men kun findes i Danmark.
C5, der oprindeligt var en mindre udgave af XAL, nærmer sig et samlet salgstal på 70.000 eksemplarer. Det er en nærmest enestående høj markedsandel for et ERP-produkt.
Alligevel har Microsoft hidtil satset alene på det danske marked og afvist enhver tanke om at internationalisere C5.
Meget tyder imidlertid på, at der er sket en opblødning, og at C5 kan være på vej til en global fremtid som Microsofts bud på et ERP-system til de helt små virksomheder. Det er ikke mindst de mange succesfulde C5-partnere, der har gjort deres hoser grønne hos Microsoft.
Blandt de varmeste fortalere er direktør Danny Fogel fra Conzern A/S, der i de seneste to år er kåret som årets C5-partner, og tilmed er blevet medlem af den prestigefyldte Microsoft President Club. Det er en eksklusiv forsamling af de øverste fem procent af alle forhandlere beregnet på omsætning af Microsoft-produkter. Også Concept Data A/S i Herning er med i forreste linje som medlem af President Club hos Microsoft med omkring 4.000 C5-kunder.
Internt i Microsoft har det vakt opmærksomhed, at to rendyrkede C5-forhandlere kom med i den eksklusive inderkreds af partnere. Det har gjort det nemmere for danskerne at komme igennem med kommentarer og ønsker. Også derfor taler Danny Fogel med en vis vægt, når han siger, at det danske C5-succes skal eksporteres.
- Vi er overbeviste om, at C5 skal ud i verden. Det bekræftes af det engagement, der ligger hos de danske C5-forhandlere og i den danske Microsoft-ledelse, siger Danny Fogel.
Conzern A/S er i dag landets største C5-forhandler med godt 10 procent af den samlede C5-kundemasse i Danmark. Omkring 8.000 kunder har Conzern på C5-platformen, ikke mindst skabt gennem flere opkøb.
Det danske marked er imidlertid kun første trin, hvis det står til Danny Fogel. Sammen med en række andre stærke C5-forhandlere har han i snart et år slået til lyd for en internationalisering af den danske C5-model. Og det budskab har efterhånden vundet gehør hos både partnere og topfolk i Microsoft.
- Man skal ikke glemme, at der er hundredvis af partnere i Danmark, der lever godt af C5. Vi er mange partnere, der står sammen i denne sag, og vi har kæmpet indædt for at få C5 ud i verden. Vi nærmer os en afklaring på fremtiden for C5 med hastige skridt. Måske allerede i indeværende år, siger han.
Danny Fogel ser et stort potentiale for de danske forhandlere, hvis Microsoft vælger at udrulle C5 globalt:
- Det samlede danske marked for C5 regnet i salg af moduler, opgraderingsabonnementer, undervisning og konsulentydelser ligger i omegnen af 750-900 millioner kroner. Hvis C5 udrulles globalt, vil omsætningen hos de danske forhandlere måske kunne fordobles. En global C5 ville være så stor en tillidserklæring til produktets fremtid fra Microsoft, at der dels ville være endnu flere, der købte C5, dels ville blive tegnet langt flere opdateringsabonnementer. Samtidig ville selskaberne kunne forblive længere tid på C5, når det også kan anvendes i udenlandske datterselskaber, siger han.
Ifølge Danny Fogel var det korrekt af Microsoft at indsnævre produktpaletten i forbindelse med konsolideringen af de opkøbte ERP-produkter fra Navision/Damgaard og Great Plains.
- Men C5 skulle have været længere inde i varmen. Produktet har fastholdt sin høje markedsandel, og nu er de første succeshistorier om C5 på Island på vej. Dermed er systemet for alvor klar til interna-tionalisering, siger Danny Fogel der ser en oplagt forklaring på C5-succesen.
- Styrken i de danske ERP-systemer er, at der er tænkt uhyggeligt meget over tingene rent procesmæssigt. Det er det, der giver besparelsen i virksomhedens dagligdag. I dag er kunderne dygtige til at vælge ERP, og de ser nøje på investeringerne, hvor det afgørende er kort tilbagebetalingstid. Det kan C5 tilbyde, siger Conzern-direktøren.
Skulle Microsoft vælge ikke at gøre C5 til et globalt ERP-produkt, har Danny Fogel ikke tænkt sig at resignere. I så fald vil han gå i direkte dialog med udenlandske Microsoft-partnere for at få dem til at levere Microsoft-systemet til de mindste virksomheder i resten af verden.
OriginalModTime: 30-11-2006 13:57:43