Microsoft varmer op til en global fremtid for C5

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. december 2006.


Med snart 70.000 solgte licenser i Danmark er C5 en succes, som Microsoft hidtil har siddet overhørig. Men bag kulisserne arbejder softwaregiganten på at gøre C5 til et våben i den globale kamp om løsninger til de mindste virksomheder.

Med et samlet salgstal på 70.000 eksemplarer i Danmark repræsenterer C5 en nærmest enestående succes for et ERP-produkt. Og meget tyder på, at den danske succes står over for en international fremtid.
Topfolk fra Microsoft Business Solutions bekræfter overfor Computerworld, at der arbejdes med strategien for C5's fremtid.
Samtidig har det vakt opsigt i softwaregigantens ledelse, at to danske C5-forhandlere er kommet ind i den prestige-fyldte Microsoft President Club. Den er nemlig kun åben for de allerdygtigste partnere målt på salg af Microsoft-licenser.
Det har givet de to danske C5-forhandlere Conzern A/S og Concept Data A/S adgang til øjne og ører i Microsofts top. En indsats der nu ser ud til at give pote.
- Vi er overbeviste om, at C5 skal ud i verden. Det bekræftes af det engagement, der ligger hos de danske C5-forhandlere og i den danske Microsoft-ledelse. I Danmark er vi meget enige om, at C5-succesen skal eksporteres. Det er formentlig kun et spørgsmål om tid, siger direktør Danny Fogel, Conzern A/S.
Conzern A/S er i dag landets største C5-forhandler med godt 10 procent af den samlede C5- kundemasse i Danmark.

Vurderingen bakkes op af topfolk fra Microsoft Business Solutions, som Computer-
world har talt med på den nyligt afholdte Convergence messe i München, blandt andre Kees Hertogh.
Han er group manager for Microsoft Business Solutions, og står i spidsen for et såkaldt Competitive Strategy-team, der analyserer konkurrenter og produkter på det globale ERP-marked.
- Vi har gjort os mange tanker om C5, men disse overvejelser er af gode grunde ikke offentlige. Når og hvis vi ønsker at offentliggøre planer for C5, vil det blive meldt officielt ud, sagde Kees Hertogh.
Samtidig understregede han, at Microsoft havde tænkt sig at vinde kampen om ERP-markedet, også hos de helt små virksomheder, hvor C5 hører hjemme. Hos Microsoft skal man nemlig ikke være først, men størst.
- Vi går aldrig ind på et marked for at blive nummer to. Vi vil være nummer et. Og vores tilstedeværelse i markedet for forretningssystemer sker ud fra en meget langsigtet betragtning, siger Kees Hertogh.
At den danske succesmodel for C5 har været et diskus-
sionsemne hos Microsoft, bekræftes af Tami Reller.
Hun er corporate vice president i Microsoft med ansvar for global markedsføring af Dynamics, og dermed helt tæt på beslutningerne omkring ERP-systemerne.
- Der har helt naturligt været mange strategiske overvejelser om fremtiden for C5. Det er et godt produkt, sagde Tami Reller til Computerworld.
Til gengæld smilede hun venligt "Ingen kommentarer", da hun blev spurgt om disse overvejelser også omfattede en Live-version af C5 eller en international udrulning.

Hidtil har Microsoft udelukkende satset på det danske marked med C5 og afvist at internationalisere det succesrige produkt. Så sent som i juli 2006 afviste Klaus Holse Andersen, der er ansvarlig for salget af Microsoft Dynamics i Europa, enhver tanke om at eksportere C5:
- C5 er et dansk produkt. Og det skal ikke ud i den store verden, sagde Klaus Holse Andersen og understregede, at skønt C5-markedet var en god forretning, satsede Microsoft alene på ERP-produkterne i Dynamics serien.
Netop Dynamics indtog hovedrollen på Convergence messen, hvor det blev præsenteret som en essentiel del af Microsofts fremtidsvision. Dynamics skal nemlig smelte sammen med Microsoft Office 2007 og Windows Vista. Den markante satsning på Microsoft Dynamics har på det strategiske plan henvist C5 til en skyggetilværelse, også fordi Microsoft i USA har tilbudt de helt små virksomheder softwarepakken Microsoft Office Small Business Accounting. Salgsmæssigt har C5 imidlertid været en uomtvistelig succes, og Microsoft kan være ved at støve C5 af til en international fremtid.
Kees Hertogh fra Microsoft Business Solution understregede, at skønt konkurrenterne Oracle og SAP vokser pænt på toplinjen, så skete dette især via mersalg til eksisterende kunder. Microsoft satser derimod på nye kunder. Og målt på nettotilgangen af kunder er Microsoft Business Solutions ubetinget størst med nu 330.000 kunder globalt.
Grundlaget for ERP-succesen var købet af Navision/Damgaard, hvor Microsoft ifølge Kees Hertogh skød genvej til en langt bedre markedsposition, langt hurtigere end man selv kunne kæmpe sig til. Også i det perspektiv giver det mening at udnytte C5-systemet internationalt.
Skønt spørgsmålet om fremtiden for C5 altså forblev ubesvaret, peger mange ting i retning af en international satsning. Så sent som i september blev C5 lanceret i en islandsk versionering. Microsoft understregede da, at man alene havde lanceret C5 på Island fordi de islandske virksomheder efterspurgte en enkel og fleksibel regnskabsløsning, og fordi Microsoft i Danmark i forvejen havde ansvaret for Microsofts produkter i Island.
Samtidig havde Microsoft påfaldende travlt med at understrege, at man ikke havde planer om at introducere C5 til flere lande.
En anden brik i det strategiske puslespil om fremtidens ERP er det såkaldte Business Ready Enhancement Program (BREP), som Microsoft introducerer fra marts 2007. Her får kunderne adgang til blandt andet opdateringer og tilbagekøbsgaranti. Her indgår C5 på lige fod med Dynamics NAV eller AX. Det er en klar blåstempling af C5 som system.

Akilleshælen for C5 har formentlig været hensynet til Microsofts fintmaskede netværk af forhandlere. Mange har opfattet C5 som en ren box-mover løsning, hvor der ud over licenssalget ikke var meget til forhandlerne.
Succesen med tillægsløsninger, undervisning og konsulent-ydelser hos C5-forhandlere som Conzern A/S og Concept Data A/S har imidlertid ændret denne opfattelse. Der kan godt tjenes penge på C5, og det budskab lytter Microsoft-ledelsen gerne til.
Endnu en indikation af C5-fremtiden er Microsofts erklærede strategi om, at man vil vokse med kunderne og realisere deres fulde potentiale. Her kræver de helt små virksomheder en indgangsbillet, der er lavere end Dynamics NAV. Det kan C5 give.
Samtidig satser Microsoft i ERP-markedet fremover på tre typer af hosting. Nemlig enten hos kunden selv, hos en hosting-partner eller direkte hos Microsoft via det nye Microsoft Live-univers, hvor man lejer systemerne i stedet for at eje. Blandt andet Dynamics CRM kommer snart som Live-applikation.
Det er oplagt at lade ERP-systemerne i Dynamics følge efter, og her kunne C5 indtage en central rolle, fordi systemet kan bruges af helt små virksomheder, der ville have stor fordel af et hosted ERP-system.
Ifølge Conzern A/S er Microsofts erklærede hostingstrategi særdeles interessant for C5- produktet.
- C5 kunne sagtens være en del af Microsofts Live-strategi. Live vil kun være en fordel for os, da det vil åbne det internationale marked, siger Danny Fogel.
Visionen om en global udrulning af en hosted udgave af C5 er dog ikke bekræftet af Mic-rosoft. I hvert fald ikke endnu. At gøre C5 til et fuldgyldigt medlem af ERP-paletten som Microsoft Dynamics C5 Live er ellers oplagt.
På internationalt business engelsk lyder det tilmed ganske mundret: C5 Live.

Faktaboks:
Microsoft Business Solutions C5
C5 blev oprindeligt lanceret i 1994. Seneste udgave er version 4.0 fra december 2005. Der findes omkring 130 danske forhandlere og C5 er solgt i ca. 70.000 eksemplarer.

C5 omfatter moduler som finans, debitor, kreditor, lager, løn, internethandel, ordrer, projekt, dataudveksling, udviklingsværktøjer. Der findes en mindre C5 Light udgave til omkring 2.000 kroner.

Billedtekst: Strategi Tami Reller, der er corporate vice president i Microsoft med ansvar for global markedsføring af Dynamics siger til Computerworld, at der helt naturligt har været mange strategiske overvejelser om fremtiden for C5 som produkt.

OriginalModTime: 30-11-2006 13:55:23




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere