Virksomheder tester produkter på skoleelever

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. november 2006.


Skoler og kommuner sænker paraderne, når virksomheder foreslår udviklingssamarbejder.

Undervisningsinstitutioner og deres offentlige ejere stiller gerne op, hvis virksomheder foreslår et samarbejde om at udvikle nye undervisningsmetoder.
De fleste af Computerworlds kilder i undervisningsverdenen er positive over for privat sponsorering af it-udstyr. Men selv de få kritikere forstummer, når det i stedet handler om udviklingssamarbejder.
- Hvis man ikke vil have sponsorering på skolerne, så handler det ikke om andet end religion. Det er en eller anden tro på, at det her klarer vi selv, og vi skal være fri for reklamer, siger it-vejleder på Katrinedals Skole i Vanløse, Peter Høstved.
Der er flere konkrete udviklingssamarbejder i disse år. Ørestad Gymnasium samarbejder med Apple om at bruge podcast i undervisningen. En række firmaer står sammen om at arrangere robotturneringer sammen med skoler. Syddansk Universitet samarbejder med Kompan Gruppen og Microsoft om at lave it-legepladser, som Odense Kommune derefter tester på nogle af kommunens børnehaver, skoler og ungdomsklubber.
Sponsorering er børne- og ungdomsborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF) bestemt ikke meget for. Til gengæld er han selv indblandet i diverse udviklingsprojekter som bestyrelsesmedlem i Crossroads Copenhagen, der blandt andet har samarbejdet med HP om at lave et undervisningskoncept med PDA'er.
- Vi får udviklet nogle løsninger, vi kan bruge, og det gør virksomhederne også. Gammeldags sponsorering bliver bare reklame for firmaet og en dårlig undskyldning for at spare penge for det offentlige, siger Bo Asmus Kjeldgaard.
Også andre skeptikere som Danmarks Lærerforening accepterer udviklingssamarbejder, så længe der ikke er krav om modydelser fra skolerne.
SF's uddannelsesordfører Pernille Vigsø Bagge holder stadig på, at de private firmaer ikke skal lukkes inden for skolemurene, men kan godt acceptere, at skolerne samarbejder med private virksomheder om projekter uden for skolens område.

Microsoft er en af de virksomheder, der har valgt at satse på samarbejdstankegangen i sit skoletilbud. Rabatter til skolerne, udvikling af skolematerialer og konkurrencer i innovativ brug af Microsoft-software er nogle af de ting, der foregår under navnet "Partners in Learning". Partnerskabet viser sig blandt andet ved, at Microsoft har nedsat et advisory board med medlemmer fra undervisningsverdenen.
- Vi vælger nogle partnere, der kan bringe tingene længst muligt ud, siger Kirsten Panton, der leder programmet i Danmark.
Et konkret projekt har været at støtte nogle folkeskolelæreres arbejde med videoevaluering i Microsoftprogrammet Movie Maker og derefter give lærerne løn for at lave en publikation med erfaringerne, eller at give praktiske eksempler til lærerne om, hvordan de kan bruge Messenger konstruktivt i undervisningen.

Faktaboks:
Internationale strategier
Multinationale it-virksomheder arbejder helt bevidst på at få deres produkter ind i uddannelsessystemet.

Lego:
Medstifter af First Lego League, der er en international robotturnering for skoler med Lego Mindstorms-robotter. Studerer forskellige landes lovgivning og laver læseplaner til skolerne, så de direkte kan bruge Lego Mindstoms i undervisningen. Tusind danske skoler bruger Lego Mindstorms i undervisningen, og produktet er en af del af forskningsformidlingen fra Galathea 3-ekspeditionen.

Microsoft:
Samarbejder med undervisningsverdenen i 101 lande under initiativet "Partners in Learning". I Danmark er budgettet på en million kroner plus rabatter på software. Finansierer blandt andet det meste af budgettet for den kommende efteruddannelse af folkeskolens it-vejledere.

OriginalModTime: 23-11-2006 14:49:41




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere