Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. november 2006.
Hvordan parkeres 80 S-tog-sæt mest hensigtsmæssigt? Peter Føns løste i sit speciale fra DTU opgaven med en omgang operationsanalyse - en løsning, som DSB nu er ved
at indføre i et nyt system.
Også inden for den skinnebårne trafik kan det være en udfordring at finde et sted at parkere. Det problem kastede 27-årige Peter Føns sig over, da han afsluttede sin civilingeniøruddannelse fra DTU med speciale i matematisk modellering.
- Jeg ville gerne arbejde med en konkret problemstilling fra den virkelige verden, som jeg kunne behandle med operationsanalyse, fortæller han.
Og konkret blev det: Tonstunge togstammer, der skal rangeres rundt på "parkeringspladserne" på S-togs-stationer på den bedst mulige måde.
Problemstillingen kom fra svenske softwarefirma Carmens Systems, som Peter Føns' vejleder havde kontakter til.
Firmaet var i gang med at udvikle et planlægningssystem, der kunne styre DSB's samlede togflåde og så i S-togs-parkeringen en problemstilling, der kunne bruge lidt akademisk fordybelse.
At trille tomme tog, der rent funktionelt er helt ens, ud på et sidespor, lyder måske ikke specielt avanceret. Men der er en del hensyn at tage, når S-togene skal parkeres.
Sidesporene, hvor S-togene får deres nattesøvn, er indrettet forskelligt med forskellige sporlængder og adgangsveje, ligesom det ikke er alle spor, rengøringspersonalet kan arbejde fra. Og så er der kun lige nok pladser til at huse alle tog.
I dag sørger erfarne parkeringsplanlæggere hos DSB for manuelt at fordele togstammerne bedst muligt på sidesporene. Ganske som i filmen "Olsen-banden på sporet" holder DSB-folkene af rettidighed og faste rutiner, men nogle gange går alt jo ikke som planlagt. Og så kan den manuelle planlægning blive temmelig besværlig.
- Planlæggerne hos DSB har en solid erfaring og ved normalt, hvad der skal gøres. Men når der opstår forsinkelser eller sker ændringer i køreplanen, vil systemet hurtigt kunne hjælpe dem til at finde den bedste løsning, siger Peter Føns.
Nogle gange var ‘hurtigt' dog en overdrivelse, når Peter Føns selv kørte analyser af S-togs-parkeringen.
Skulle sidesporene ved en af S-togs-nettets mest komplekse stationer - Hillerød - under behandling, kunne det tage hans computer op til 30 timer at tygge alle muligheder igennem.
- Hvis problemet vokser bare en lille smule, vokser tidsforbruget eksponentielt. Så i praksis vil man dele et større problem op i flere mindre problemer, for at få brugbare svartider. Man kan også acceptere det foreløbigt bedste resultat, der er dukket op efter for eksempel fem minutters beregning, for det optimale resultat er måske kun marginalt bedre, forklarer Peter Føns.
Carmens Systems - der siden er blevet opkøbt og nu hedder Jeppesen - er i disse måneder i fuld gang med at implementere det nye flådestyringssystem hos DSB, og Peter Føns' speciale har efterladt et par fingeraftryk i firmaets software.
Samlet set forventer DSB at spare tre procent på omkostningerne til at holde materiellet rullende.
Da Peter Føns før sommerferien havde afleveret og forsvaret sit speciale, var han et 11-tal og et job hos PA Consulting Group rigere.
I firmaets afdeling for Decision Sciences Practice bruger han i dag i høj grad den viden, han opbyggede under specialeskrivningen.
- Ligesom jeg gjorde med depotstyring af S-tog, bruger vi i min afdeling matematisk modellering og operationsanalyse til at understøtte beslutninger. Det kan være ved at finde frem til, hvordan en virksomheds forsyningskæde optimeres, eller hvordan en produktionshal indrettes så effektivt som muligt, forklarer han.
Computerworld taler jævnligt med studerende på de højere it-uddannelser om indhold og brug af deres specialer. peter føns har skrevet om et system til at rangere S-togs-stammer på plads for natten.
OriginalModTime: 09-11-2006 14:42:27