Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. november 2006.
Det er ganske enkelt for dårligt.
De nyuddannede danske folkeskolelærere er nærmest it-analfabeter, når de møder i skolen - selv om de danske lærerseminarier har pligt til at udddanne lærerne i at bruge it pædagogisk i alle fag. Skal vi forvente, at de skal kunne integrere it i undervisningen, sådan som loven foreskriver det? Glem det. Det viser en rundspørge blandt de danske it-vejledere, som Computerworld har foretaget i samarbejde med Danmarks IT-vejlederforening (se side 22-23).
Det er ganske enkelt elendigt. Og rent faktisk grænsende til lovbrud.
Hvordan kan vi foregøgle os, at vi også i fremtiden skal bevare positionen som en af verdens førende it-nationer og sikre vækst og job ved hjælp af digital innovation, når lærernes digitale kompetencer kun akkurat dækker anvendelsen af et Word-dokument?
I modsætning til tidligere lærergenerationer kan man vanskeligt beskylde de unge nyuddannede lærere for teknologiforskrækkelse. De tilhører den unge teknologidrevne generation, som mange eksperter i de seneste 10-15 år har talt om, er flasket op med it - morgen, middag, aften.
De nyudklækkede lærerkandidater klager da også selv over manglen på it på lærerseminariet. Mange går direkte fra seminariet til efteruddannelse i it. Ikke fordi det hjælper voldsomt. Fire ud af fem it-vejledere er stærkt utilfredse med kvaliteten af den it-efteruddannelse, deres lærerkolleger får, og som måske kunne kompensere for den manglende it-uddannelse på læreruddannelserne.
Det er ganske enkelt forrygende elendigt.
Og dybt problematisk. Vi vedtog for 10 år siden i Danmark, at grundskolen skulle integrere it i undervisningen for at individualisere uddannelsesforløbene, for at løfte udbyttet af undervisningen og for at tilføre fremtidens generationer digitale kompetencer. Den integration er i det store hele forfejlet. Den uddannelsesmæssige fiasko er i hovedsagen blevet lagt på skuldrene på gårsdagens lærere. De er for gamle til at lære it, der skal et generationsskifte til.
Nu er generationsskiftet i fuld gang. Men de nye, unge lærergenerationer strømmer altså ud i skolerne lige så dårligt rustede til fremtidens digitale skole som deres forgængere. Det kan kun udlægges som et massivt, ledelsesmæssigt svigt fra de politisk ansvarlige for skolerne.
Undervisningsminister Bertel Haarder har haft rigelig tid som minister til at omkalfatre uddannelsen af fremtidens lærere, om end han har haft nok så svært ved at omgøre uddannelsen af nutidens lærere. Resultatet af den undladelsessynd er en markant svækkelse af Danmarks muligheder for at begå sig på fremtidens markedsplads, hvor de digitale kompetencer og den digitale innovation sætter rammerne for velstandsvæksten.
Når Danmark i dag oplever et drastisk fald i søgningen til it-uddannelser, og halvdelen af befolkningen - kvinderne - meget tidligt vælger it fra, så hænger det i meget høj grad sammen med den manglende integration af it i skolerne. De dygtige og målrettede piger oplever ikke digitale kompetencer som en del af skolens krav og bruger fritiden til sociale aktiviteter, mens drengene tilegner sig digitale kompetencer i fritiden ved at spille spil. Der er intet i dagens læreruddannelser, der lægger op til at bryde det mønster.
Det er ganske enkelt skræmmende, Bertel Haarder.
Billedtekst: Undervisningsminister Bertel Haarder har svækket Danmarks muligheder for at gøre sig gældende på det internationale it-marked.
OriginalModTime: 09-11-2006 13:18:29