I det hemmelige laboratorium

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. oktober 2006.


Fra interaktivt wallpaper på mobilen til klik-på-bygningen-­funktionalitet. I Nokias laboratorier udvikler man teknologier, der vil bidrage til at revolutionere mobiltelefonien.

Helsinki: I et bunkerlignende anlæg i kælderen under Nokias Research Center gemmer der sig - bag tykke ståldøre - en lille flig af forklaringen på selskabets fænomenale teknologiske succes.
Her i laboratoriet tester man de antenner, der anvendes i prototyperne på Nokias nye telefoner. Det højloftede testrum ligner en kulisse til en halvdårlig science-fiction film: Vægge, loft og gulv er beklædt med tusinder af kiler i blåsort skumgummi, der skal absorbere lyden. Midt i lokalet drejer et hvidt mannequinhoved rundt med en mobiltelefon påmonteret.
Få må formodes at købe en mobiltelefon kun ud fra kvaliteten af dens antenner, men der er benhård kamp om hver millimeter plads i telefonerne, hvor flere og flere funktioner skal presses sammen, og enhver landvinding på området omgærdes med stor hemmelighedsfuldhed.
- Du annoncerer ikke dine løsninger vidt og bredt, siger Anssi Toropainen, en af ingeniørerne i det underjordiske testcenter.
Overalt i Nokias Research Center passes der godt på de forretningshemmeligheder, som man forventer skal tjene milliarder hjem til selskabet.
Som det eneste danske medie har Computerworld fået et kig bag kulisserne i centeret, der er et afgørende omdrejningspunkt i den kolossale forskning, som Nokia udfører, og har spillet en væsentlig rolle i udviklingen af teknologiske landvindinger som standardiseringen af GSM og udviklingen af 3G og DVB-H-standarden for mobilt tv.

Mobiltelefonen - eller den bærbare multimediecomputer, som Nokia ynder at tale om, vil i årene fremover blive både mere global i sin rækkevidde og mere lokal i sin funktionalitet.
- Telefonen er både en adgangsvej til de globale informationsnetværk og til dit lokalmiljø, siger Tapani Ryhänen en af Nokias seniorforskere.
I erhvervsmarkedet knytter Nokia store forhåbninger til integrationen af mobiliteten med internettets funktionaliteter.
- Der er 650 millioner inbokse til e-mail i verden. Heraf er kun en til to procent tilgængelige mobilt, påpeger Jarkko Sairanen, vicepresident for strategi.
På længere sigt skal hver eneste mobiltelefon være en fuldgyldig del af internettet.
- Mobilen er ved fuldt ud at blive en del af internettet med trafikstrømme, der går i begge retninger, siger Jyri Huopaniemi, leder af strategisk research hos Nokia.
- Terminalen bliver på samme tid en klient og en server, der er universelt tilgængelig med sin egen URL, siger han.
På det lokale plan vil væksten i mobilens anvendelsesmuligheder foregå gennem en sammenkobling af telefonen med sensorer og med andre enheder, der også sender trådløst. Det kan være inden for det intelligente hjem, i trafikken, eller i et samspil med venners og families mobile terminaler. Et eksempel på det sidste kan være såkaldt intelligent wallpaper: Her vil din mobil via en sensor registrere, at du for eksempel møder en gammel ven på gaden og kan så automatisk uploade fotografier fra sidste gang i mødtes.

I researchcentret arbejdes der også intensivt på at afprøve forskellige koncepter for morgendagens mobildesign. Det gælder både mobilens udseende - forskerne arbejder for eksempel med meget høje og smalle modeller - ny anvendelse af materialer udviklet ved hjælp af nanoteknologi, nye måder at bære mobilen på (integreret i et armbånd eller lignende) og nye måder at folde terminalen på.
Batterilevetid er et andet væsentligt problem - og det bliver ikke mindre i takt med, at der hældes nye funktionaliteter på mobiltelefonen. En af de mulige løsninger, Nokia arbejder på, er at integrere brændselsceller i terminalerne.

Det er ved at være længe siden, at mobilen blot var en praktisk telefon uden ledning. Nokia har for alvor bevæget sig ind i gadget-land, hvor en stor del af de nye produkter skabes ved at kombinere og bygge videre på eksisterende teknologier.
Fokusområderne for Nokia er fotografi og video, musik, tv og media, internet og navigation samt spil. Det er i mødet mellem disse teknologier, at dynamikken skabes.
Et eksempel på, hvordan teknologierne kommer i spil med hinanden, er det projekt, som Nokia kalder Mobile Augmented Reality Applications, altså mobile applikationer, der tilføjer information til virkeligheden.
Her arbejder en gruppe forskere på at koble en kameratelefon sammen med en GPS-modtager og sensorer. Det gør det muligt, at telefonen kan aflæse præcis, hvor du befinder dig, og for eksempel fortælle dig, hvad der er inde i den bygning, du står foran, eller hvordan du finder din ven, der er forsvundet i vrimlen på Strøget.
- Vi forventer, at GPS vil blive en del af massemarkedet i løbet af nogle år. Hold godt øje med de stedbaserede udviklinger, siger Tero Ojanperä, Nokias CTO.

Faktaboks:
Så udbredt som tandbørsten
Der var engang, hvor mobilproducenterne drømte om at overgå antallet af personlige computere. I dag sælges der fem gange så mange mobiler som pc'er, og man har sat sig væsentligt mere ambitiøse mål: Næste stop er at overhale antallet af tandbørster.
- Vi har passeret to milliarder mobiltelefoner på verdensplan og er hastigt på vej mod de tre milliarder, siger Jarkko Sairanen, vicepresident for strategi hos Nokia.
Men Nokia forventer ikke at stoppe der.
- Vores målgruppe er 6,3 milliarder mennesker. Alle dem, der lever på jordkloden, siger Jan Chipchase,
seniorforsker hos Nokia.
Der er ingen, som kan sige, at Nokia ikke gør sit til at eliminere tandbørstens numeriske forspring: Hvert
sekund spytter det finske selskab ti nye terminaler ud. Det bliver til omkring en million i døgnet.
Globalt er der hver dag 800 millioner mennesker, som bruger en Nokia-terminal, vurderer selskabet. Til sammenligning er der omkring en milliard brugere af internettet.

OriginalModTime: 19-10-2006 14:49:24




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere