Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. oktober 2006.
Nokia er motoren i en finsk økonomi, som er Europamester i innovation. Åbenhed over for brugerne og øget samarbejde med andre forskningsmiljøer er en vigtig del af opskriften.
Stats- og regeringsledere fra EU-landene samles i dag til topmøde i den finske by Lahti for blandt andet at diskutere Unionens innova-
tionspolitik. De kunne næppe have fundet et bedre sted at debattere det emne.
For med Nokia som lokomotiv har Finland det seneste tiår lagt sig i spidsen i Europa både hvad angår investering i forskning, og når det gælder om at sikre de optimale betingelser for innovation i et tæt samarbejde mellem stat og erhvervsliv.
Tallene taler deres tydelige sprog: Finland investerer omkring 3,5 procent af nationalproduktet i forskning og udvikling, mens EU-gennemsnittet ligger under 2 procent.
En stor del skyldes Nokia-effekten: Omkring en tredjedel af al forskning i Finland udføres af Nokia. Den finske gigants globale investeringer i forskning og udvikling ligger på 28 milliarder kroner om året - et tal, der er større end de samlede årlige forskningsinvesteringer i dansk erhvervsliv.
Men Nokia og Finlands aktive innovationspolitik har også skabt en underskov af andre, hastigt voksende virksomheder. It-sektoren bidrager med over 10 procent af det finske nationalprodukt - Nokia alene med cirka 4 procent. Centralt i selskabets enorme forsknings- og udviklingsindsats står i dag budskabet: Innovation begynder ikke i teknologien, den begynder med, at man forstår brugernes behov.
Det er en form for web 2.0 på en mobil platform, siger Jyri Huopaniemi, leder af Nokias strategiske research.
- Begrebet om web 2.0 kommer til at betyde meget også på mobilområdet. Det er et begreb, der fremhæver åbenhed og deltagelse, siger han.
Men det er ikke kun åbenhed i forholdet til brugerne, der stimulerer innovationen. Nokia blæser også til øget samarbejde med andre forskningsmiljøer og med investorer for at skabe det, selskabet kalder et mobilt øko-
system.
Billedtekst:
muligheder Jyri Huopa-niemi, chef for strategisk forskning hos Nokia, ser mobile muligheder i web 2.0.
OriginalModTime: 19-10-2006 14:43:40