Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. oktober 2006.
Når undervisningen rykker fra tavlen ud på intranettet, stiger gymnasieelevernes studiekompetencer samtidig. Det er erfaringen fra Tønder Gymnasium i det sønderjyske.
- Vi får meget kompetente elever. De institutioner, hvor vi afleverer vores elever, melder tilbage, at vores elever er bedre klædt på til at begynder på et universitet.
Bo Trige Rasmussen er inspektor på Tønder Gymnasium, der har været en del af projektet, Det virtuelle gymnasium, som Undervisningsministeriet stod bag. De fleste gymnasier i dette projekt oprettede specielle computerklasser, hvor der blev eksperimenteret med at bruge mere it i undervisningen.
Tønder Gymnasium kørte stærkere ned af informationsmotorvejen og meldte hele skolen til projektet.
I dag besøger andre gymnasier Tønder for at høre om deres erfaringer med virtuel undervisning.
Tønder Gymnasium er kommet forholdsvist billigt i gang med brugen af it, fordi det opfordrer eleverne til at tage egne bærbare computere med i skole. Det er nemlig vigtigt, at it kommer helt ud i de enkelte klasselokaler, så man for eksempel kan bede eleverne om at vise deres matematikudregninger ved at koble deres bærbare computer til en projektor.
Derudover giver computerne mulighed for helt nye undervisningsformer, hvor eleverne får mere ansvar
- Vi flytter undervisningen fra tavlen ud på vore intranet. Eleverne får også selv mulighed for at formidle stoffet, hvor læreren bliver vejleder og coacher, siger Bo Trige Rasmussen, der dog understreger, at det ikke er meningen, at eleverne skal arbejde mere hjemmefra.
Social skævvridning kan blive resultatet af at bede eleverne selv tage en bærbar computer med. Det mener Finn Arvid Olsson fra de tekniske skolers HTX-udvalg, der mener, man skal passe på med, at der ikke bliver forskel på elever, der har råd til computere og elever, der ikke har.
Bo Trige Rasmussen forstår ikke kritikken. På Tønder Gymnasium er det cirka 90 procent af eleverne, der har egen bærbar computer med, og han oplever ikke problemer for mindretallet uden computere.
- De deles bare om de computere, der er der. Det virker som om, de ophæver den private ejendomsret, når de er sammen, siger Bo Trige Rasmussen, der samtidig ser en fordel i, at eleverne får ansvaret for deres egne undervisningsmidler, da det minder om den individualiserede undervisningsform på universiteterne.
Faktaboks:
Gymnasiereformen
Trådte i kraft i skoleåret 2005/2006.
Gymnasiet er ikke længere opdelt mellem en matematisk og sproglig linje, men eleverne skal i stedet vælge blandt en række forskellige studieretninger.
Der er mere fokus på projektarbejde og studieforberedelse.
Gymnasierne skal oprette såkaldte digitale "portfolioer" til eleverne, hvor eleverne blandt andet kan aflevere deres opgaver, modtage kritik fra læreren og få overblik over deres styrker og svagheder.
OriginalModTime: 12-10-2006 15:01:22