Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 6. oktober 2006.
Hvis Danmark skal begå sig i den globale fremtid, skal vi være en af verdens mest it-kyndige nationer, som mestrer digitaliseringen af produkter, services og processer. Vi skal være smartere, vi skal udvikle bedre og mere effektive løsninger end konkurrenterne. Det er ikke alene, hvad politikerne beredvilligt fortæller ved enhver lejlighed, det er, hvad Danmarks mange it-leverandører prædiker.
Meget passende har Danmarks Statistik derfor spurgt 4.041 danske virksomheder om, hvad de anser som den største barriere for en større anvendelse af it. Svaret er - overraskende nok - at det er it-branchen selv. (Læs side 6.)
Ikke færre end hver femte danske virksomhed anser it-branchen for at være en "stor" barriere for mere it-anvendelse. Produkterne er ikke i orden, konsulentydelserne står ikke i mål med prisen, it-leverandørerne er for ufleksible, og det kniber generelt med kompetencerne i branchen.
Hvis vi også tager svarkategorien i "nogen grad" med, så bliver billedet akut værre. Halvdelen - vi taler om hver anden virksomhed i kongeriget - mener, at it-branchen er en barriere for at virksomhederne bruger mere it.
Faktisk er det værre endnu, for tendensen er tiltagende over de seneste fire år. Hvor det før hovedsagelig var et spørgsmål om budgetter, når danske virksomheder skulle overveje et større indkøb af it, så er det i dag kompetencerne og kvaliteten i it-branchen selv, der blokerer.
Det er ikke alene overraskende, det er forstemmende.
Vi får - og bør have - en debat om disse tal. Debatten vil utvivlsomt hurtigt polarisere sig i en diskussion om, hvorvidt misæren skyldes, at de danske virksomheder er for dumme til at håndtere it professionelt nok, eller om it-leverandørerne minder for meget om brugtvognssælgere med uinfribare løfter.
Det er ikke en ny debat - hvilket stiller de nye tal fra Danmarks Statistik i et desto mere kritisk lys. Såvel it-leverandører som it-brugerne har tidligere taget initiativ til at forbedre samspillet mellem sælger og kunde ved at arbejde for enklere, mere standardiserede kravspecifikationer, kurser og konferencer, modenhed i softwareudvikling, m.m. Vi må nøgternt konstatere, at indsatsen slet ikke har været tilstrækkelig. Mildt sagt.
Hvor problemet end ligger, så er det nødvendigt, at it-branchen tager problemet alvorligt. På IT-Branchens årlige topledermøde på Hotel Hesselet i sidste uge var den største barriere for større it-vækst - set med kundernes øjne - slet ikke på dagsordenen. It-branchens topledere fokuserede derimod på medarbejdermangel som den største barriere for at sælge endnu mere til kunderne. Ingen talte om kvalitet og kompetencer i it-branchen selv.
Der er behov for et markant og målrettet initiativ fra den branche, som står i første række til at tjene penge på, at dansk erhvervsliv satser mere på it. Der er samtidig behov for, at de danske virksomhedsledere og deres repræsentanter tager initiativ til at demontere barrieren for deres egen digitalisering. Det er ikke anstændigt over for aktionærer og medarbejderne - som er afhængige af virksomhedernes langsigtede konkurrenceevne - at ignorere en så alvorlig vækstbarriere, som it-branchen tydeligvis repræsenterer.
OriginalModTime: 05-10-2006 13:34:04