Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. september 2006.
Danmarks it-virksomheder trives. Faktisk stormer en helt ny generation hurtigtvoksende it-virksomheder frem med vækstrater på 25 og 50 procent om året. Det fremgår af dette års Top 100-analyse af Danmarks bedste it-virksomheder, hvor eliten består af relativt nye og ukendte navne som Segmenta, Nianet, Zepto, Kapow, MindKey med flere.
Det vidner om en dynamik og vækst, som det danske it-marked ikke har set siden dotcom-dagene. Spørgsmålet er blot, hvor længe det kan blive ved. Hvis det danske it-væksteventyr skal opleve nye, berigende kapitler i de kommende år, så har vi brug for nye, dygtige medarbejdere. Og det er der ikke udsigt til. Tværtimod.
Et er, at der generelt vil være færre unge i de kommende år, og udbuddet på arbejdsmarkedet derfor falder. Noget andet er, at der bliver markant færre unge med it-kompetencer, fordi de få unge vælger it fra.
Det sidste er ingen naturlov. Mens et lille landbrugsland som Irland uddanner 0,86 it-kandidater med en lang videregående uddannelse per 1.000 indbyggere, så uddanner Danmark 0,19. Vi uddanner med andre ord næsten en femtedel så mange unge med it-spydspidskompetencer som Irland. Tydeligvis er der noget galt in the state of Denmark.
Den pointe fremførte Microsofts administrerende direktør, Jørgen Bardenfleth, med eftertryk på årets Top 100-konference, hvor han leverede en tankevækkende - eller "skræmmende", som en af tilhørerne bemærkede - analyse af fremtidsudsigterne for Danmark, hvis vi ikke mobiliserer en fornyet satsning på it.
Ifølge Globaliseringsrådets analyser bidrager it mere til produktivitet og vækst end nogen anden teknologi. Virksomheder i Danmark med integreret it-anvendelse har højere værditilvækst end andre virksomheder. It bidrager til vækst i alle brancher og er især afgørende i danske nøglebrancher som landbrug/fødevarer, transport/logistik, byggeri/anlæg, sundhed/medicin, offentlig forvaltning, energi, virksomhedsøkonomi.
Følgelig er det et samfundsproblem, hvis vi ikke uddanner unge nok med it-kompetencer til at fremtidssikre disse nøgleområder. Det skal derfor være en national prioritet at gøre det spændende og attraktivt for de unge at søge ind på it-uddannelserne - i konkurrence med så mange andre tilbud.
Ifølge Bardenfleth er det ikke en opgave, uddannelserne kan løse alene:
- Når de unge bliver præsenteret for studiemulighederne, møder de dataloger, der taler om programmering og skærme, mens lægerne fortæller om, hvordan de reddede tre menneskeliv i sidste uge. Valget står meget klart. De unge vil være læger. Vi - it-virksomhederne - bliver derfor nødt til at hjælpe uddannelserne ved at forklare betydningen og perspektivet af it for de unge, sagde Jørgen Bardenfleth.
Bardenfleths bud på en digital fremtid lyder sådan:
• Tal med dine børns lærere om it-anvendelsen.
• Tag praktikanter ind i din virksomhed og vis dem, at it er spændende og mulighederne mange.
• Tilmeld din virksomhed it-natten i januar 2007 og giv børn og forældre en oplevelse.
• Undersøg mulighederne for it-aktiviteter for de unge i dit lokalområde.
• Lad være med at tro, at it-uddannelsesinstitutioner kan løse dette alene.
Det er rigtige og helt nødvendige målsætninger. Og it-virksomhederne er selv de nærmeste til at høste gevinsten af, at flere unge - ikke mindst kvinder, den halvdel af befolkningen, som har valgt it fra - interesserer sig mere for it.
Men det står også klart, at dagens kommunikationssamfund kræver en stærk formidling af missionen om, hvad it kan i form af bedre livsudfoldelsesmuligheder, hvis man vil skabe en tiltrækningskraft, der overvinder andre kompetenceretninger. De tider er forbi, hvor it helt af sig selv tryllebandt befolkningen. I dag skal der en indsats til.
Og den indsats må anstændigvis udspringe af it-branchen selv.
Læs side 6-7
OriginalModTime: 28-09-2006 13:52:06