Mobiltelefoni skal være en dagligvare

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. september 2006.


TDC Mobil har øget både omsætning og lønsomhed markant, selvom priserne i mobilmarkedet er støt faldende. Selskabets
topchef peger på sundt købmandskab som nøglen til succes
i et marked under hastig forandring.

Hvem sagde, at det altid er en fordel at være lille og vågen?
Resultaterne hos Danmarks største mobilselskab TDC Mobil modbeviser i hvert fald mange af fordommene om, at store selskaber er langsomme til at tilpasse sig markeder i forandring.
Selskabet har leveret en indtjeningsvækst de senere år, som mange langt mindre konkurrenter kun kan drømme om. Sidste år steg TDC Mobils driftsindtjening med 25 procent til godt 1,5 milliarder kroner - og det var ikke, fordi året før var sløjt. Da steg indtjeningen nemlig med 34 procent.
Det er vel at mærke sket i et marked, hvor priserne på det vigtigste produkt, mobilminutter, er halveret over de seneste par år.
- Hvis priserne ikke var faldet så meget, ville vi have genereret en indtjeningsvækst på 30-40 procent, siger TDC Mobils direktør Mads Middelboe ikke uden stolthed.
Selskabets omsætning er også inde i en god vækstgænge med en stigning sidste år på ti procent til 6,97 milliarder kroner.
Fleksibel strategi
En fleksibel strategi inden for TDC-fami­lien er en af årsagerne til succesen, vurderer Mads Middelboe.
- Det er en af nøglerne at kunne operere med flere mærker for at tilfredsstille forskellige kundesegmenters behov.
Det har også i nogen grad friholdt TDC Mobil for deltagelse i den benhårde priskonkurrence i discountsegmentet, hvor det TDC-ejede lavprisselskab Telmore befinder sig.
- Vi har et princip om, at vi skal være?
? mere værd for kunden, siger Mads Middelboe.
Der er nogle tegn på, at det er lykkedes. I hvert fald viser en undersøgelse fra Gallup GTI, at TDC Mobil scorer klart højere points end de andre netværksoperatører, hvad angår loyalitet og kundetilfredshed.
Mere kompliceret end vaskepulver
Mobiltelefoni er selvfølgelig en mere kompliceret vare end vaskepulver, men det er ikke teknikken, der skal sælge produktet. Tværtimod.
- Branchen er blevet bedre til ikke at fokusere på teknologier. Jeg plejer at sige, at vi skal have gjort det her til en dagligvare, siger Mads Middelboe, som trådte sine ledelsesmæssige barnesko hos Mölnlycke, der sælger hygiejneprodukter.
Effektiv og præcis markedsføring er blevet et afgørende element i konkurrencen i en branche, hvor ingen kan hævde at være lysår foran på den teknologiske front.
- Alle konkurrenter har i princippet adgang til den samme teknologi.
Så selvom den tekniske udvikling går hurtigt, kan det godt være rigtigt nu og da at træde på bremsen og lade andre tage skraldet for en for hurtig udrulning af nye teknologier.
- At være "first mover" er ikke en farbar strategi, siger Mads Middelboe.
- Vi tror på evolution frem for revolution.
Et eksempel er 3G-området, hvor mange har kritiseret TDC Mobil for at være for langsom på aftrækkeren. Men det er ikke en kritik, der anfægter direktøren.
- Vi har ikke plastret hele Danmark til med 3G-stationer. Det ville have været forretningsmæssigt uansvarligt, siger han.
Selvom TDC Mobil er kommet godt ind i 2006, lurer der adskillige udfordringer forude. Det gælder reguleringen af de såkaldte termineringspriser, hvor TDC Mobil og dets to største konkurrenter, Sonofon og TeliaSonera, skal nedsætte gennemsnitspriserne med cirka 35 procent over de næste to år.
En anden udfordring er det forestående fald i roaming-priserne, efter EU-Kommissionen har presset teleselskaberne til at reducere deres ofte eksorbitante afgifter på området. Her regner TDC Mobil dog med, at forøget forbrug kan afbøde en del af faldet i priserne.
- Det er skidt, når man har et produkt, som kunderne er bange for at bruge, fordi det er for dyrt, siger Mads Middelboe.

Billedtekst:
- At være "first mover" er ikke en farbar strategi. Vi tror på evolution frem for
revolution, siger Mads Middelboe,
TDC Mobils direktør.
Foto: Torben Klint

OriginalModTime: 04-10-2007 13:34:43




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere