Markedet for datatrafik under opbrud

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. september 2006.


Internationale stor­fusioner har øget konkurrencen på markedet for telefoni og data til de tunge erhvervskunder. Det drejer sig ikke længere om bare at flytte enorme trafikmængder på tværs af kontinenterne, men også om at skabe netværksløsninger og tilbyde nye tjenester.

Når der er høj søgang på børserne i New York, mærker man dønningerne i Albertslund.
Her sidder Frank Enevoldsen, dansk direktør for det amerikanske selskab Verizon Business, og han ved bedre end de fleste, hvor omskifteligt det globale marked for datakommunikation og teleløsninger kan være.
For godt fire år siden lå hans skude - der dengang hed MCI Worldcom - underdrejet, efter dets amerikanske moderselskab havde søgt beskyttelse mod kreditorerne under det såkaldte ‘chapter 11' i den amerikanske konkurslovgivning.
Truslen om opsplitning af selskabet var overhængende, og stemningen på Vestegnen noget trykket.
- Et worst case scenario var, at selskabet ville blive delt op og solgt til forskellige regionale spillere, fortæller Frank Enevoldsen.
Udsigterne skabte også nervøsitet blandt selskabets kunder, typisk internationale selskaber med aktiviteter i snesevis af lande og brug for store og komplekse løsninger.
Selskaberne var nervøse, fordi der i et marked, hvor der kun findes en lille håndfuld globale spillere, ikke skal meget til at tippe magtbalancen.
Men kunderne og medarbejderne blev om bord, skibet kom flot, og i dag er selskabet tilbage i offensiven, efter det tidligere MCI Worldcom, med virkning fra i år, blev en del af den amerikanske telegigant Verizon med 200.000 medarbejdere på verdensplan.

Fusionen mellem Verizon og MCI er kun den seneste alliance i en industri, der har oplevet en markant konsolideringsbølge de senere år.
Den største globale spiller på datamarkedet, amerikanske AT&T, har således foretaget flere store opkøb, senest af en anden stor amerikansk spiller, Bell South. De to førende europæiske aktører har heller ikke ligget på den lade side. British Telecom har købt amerikanske Infonet, en stor uafhængig dataspiller, mens France Telecom har etableret fuld kontrol over Equant, der efter en rebranding nu er blevet til Orange Business Services.
Det globale telemarked er dog fortsat meget fragmenteret, og der er langt til, at alle store internationale virksomheder har noget, der minder om samlede teleløsninger.
Et eksempel er Carlsberg, som qua sit forretningsomfang og aktiviteter på flere kontinenter, har meget sammensatte behov på kommunikationsområdet. Men her arbejder man i dag fortsat med et stort antal forskellige leverandører på telefoniområdet, siger selskabets telechef Søren Orland Pedersen. Til nordiske og et stigende antal europæiske destinationer har man egne linjer og ringer dermed gratis eller til national takst, mens man andetsteds arbejder sammen med lokale teleudbydere.
- Vi har endnu ikke fundet en stor teleudbyder, der kan servicere os overalt, siger Søren Orland Pedersen.
- Vi ville helst have én partner, fordi det ville give større volumen og dermed en bedre pris, siger han.

De helt store teleselskaber har netop ambitioner om at tilbyde ‘one-stop-shopping' for globale teletjenester til multinationale virksomheder. Her giver de store fusioner selvfølgelig teleselskaberne øget rækkevidde, men samtidig repræsenterer de på kort sigt også en stor udfordring.
- En uundgåelig konsekvens af de fleste fusioner og overtagelser i telebranchen er en periode på omkring to år, hvor der sker et afbræk, både hvad angår organisation og innovation, påpeger Brownlee Thomas, senioranalytiker hos analyseselskabet Forrester Research.
Det gælder ikke mindst for Verizon, der efter købet af MCI står over for et stort arbejde med at samle puslespillet.
- Den operationelle integration vil blive særlig besværlig for MCI og Verizon - fordi MCI's forgænger, WorldCom, blev skabt gennem omkring 70 separate overtagelser, hvoraf mange er forblevet funktionelt adskilte, vurderer Brownlee Thomas.

De globale telekomspillere har været under stort pres siden de glade dotcom-dage omkring årtusindskiftet. Overinvestering i fiberkapacitet i den periode har ført til en markant priserosion på området, hvor en standard to megabit forbindelse i dag koster blot en fjerdedel af prisen i år 2000.
Noget af det tabte kan imidlertid vindes ind, både på en stigende trafikvolumen og på nye tjenester.
Traditionelt har konkurrenceparametrene i branchen primært været dækning og pris, men i stigende grad differentierer selskaberne sig i dag også på selve produktet.
Det kan for eksempel være monitorering og prioritering af trafik, hvor selskabet skal sikre, at en bestemt type data, såsom en videokonference mellem et selskabs salgsdirektører, kommer forud for almindelige e-mails.
Det involverer et stadig tættere samarbejde med virksomhederne.
- Stadig oftere siger vi: Lad os drive VPN'erne, lad os drive netværket, siger Frank Enevoldsen.
- Vi skal ikke bare være et transportfirma, men ind og drive netværket for eksempel med VoIP og hosting. Om køleskabene står i Frankfurt, London eller USA er jo i princippet lige meget.
Ifølge Forrester er netop markedet for outsourcing og hosting i voldsom vækst, og det er i særdeleshed i Europa, at det rykker. En undersøgelse foretaget af analysefirmaet sidste år viste, at to-tredjedele af de adspurgte selskaber i Europa overvejede en form for outsourcing af deres globale IP-telefoni.

Faktaboks:
De globale spillere

Ifølge analyseselskabet Forrester Research sidder de fire store
udbydere på mere end halvdelen af det globale backbone-marked, der vurderes til at omsætte mere end 140 milliarder kroner om året.

Verizon: Omsætning: 450 milliarder kroner Markedsværdi: 590 milliarder kroner

AT&T: Omsætning: 382 milliarder kroner Markedsværdi: 694 milliarder kroner

BT: Omsætning: 215 milliarder kroner Markedsværdi: 220 milliarder kroner

France Telecom: Omsætning: 365 milliarder kroner Markedsværdi: 320 milliarder kroner

TDC: Omsætning: 47 milliarder kroner Markedsværdi: 42 milliarder kroner

Omsætning er tal for 2005, og markedsværdien er for virksomhedsgrupperne som helhed.

Billedetekst:
Trafik - Stadig oftere siger vi: Lad os drive VPN'erne, lad os drive netværket, siger Frank Enevoldsen.

OriginalModTime: 31-08-2006 14:55:40




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere