Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. august 2006.
I USA tilbyder virksomheder deres medarbejdere goder, som de færreste kunne drømme om for få år siden.
Danske it-virksomheder er godt med, når det gælder goder på arbejdspladsen. Men i forhold til de store muligheders land, USA, er der dog lang vej igen. Hos Google følger man business-guru Peter Druckers teori om, at alt, hvad der står i vejen for medarbejderne, skal ryddes af vejen. Derfor tilbyder Google førsteklasses middagsfaciliteter, fitnesscenter, vaskerum, massage, frisør, bilvask, rensning af tøj sammen med en lang række andre ting, som en hårdtarbejdende medarbejder måtte ønske. Google har indset, at programmører vil programmere, men ikke ordne vasketøj.
Microsoft har taget kampen op, og ud over indførelsen af mange af Googles goder, tilbyder firmaet blandt andet også rabat på pasning af medarbejdernes huse, haver og kæledyr.
Men det er ikke kun i it-verdenen, at personalegoder bliver vildere. SC Johnson, der blandt andet fremstiller rengøringsmidler, tilbyder sine pensionerede medarbejdere at bruge firmaets fitnesscenter resten af livet - kvit og frit. Medarbejderne kan desuden benytte sig af tilbud såsom at få hentet vasketøj eller få kørt bilen til service. Mest spektakulært er nok den mere end en halv kvadratkilometer store park med blandt andet softball-, tennis- og golfbaner.
Timberland, der producerer outdoor-sko og tøj, giver deres ansatte 3.000 dollars, så de kan købe en såkaldt hybrid-bil, der kører på både brint og benzin. Hvis de ansatte ønsker at lave frivilligt arbejde, så betaler virksomheden for op til 40 timer årligt.
Ifølge kultur- og fremtidsforsker Maria-Therese Hoppe, så er det tiden, der er det vigtigste, og det har virksomhederne indset.
- Det, vi synes er vigtigt i dag, det er at være en familie. Og det består altså ikke i alle de ting, såsom rengøring, indkøb og madlavning, men det består i at være sammen, siger hun. Hvis man gerne vil have medarbejdere, der er glade og tilfredse, så må man ifølge Maria-Therese Hoppe tilbyde dem noget, de ønsker sig. Og det er altså ikke nødvendigvis en ny karaffel i julegave. Tværtimod er det de immaterielle ting, såsom tid, der kommer i højsædet.
- I virkeligheden handler det bare om at overføre de goder, man har på en arbejdsplads. Når du er der, så er der gjort rent, og når du har spist frokost, så er der alle mulige, der rydder op. Det vil sige, at de goder, vi har på arbejdspladsen i forvejen, det er egentligt dem, arbejdspladserne tilbyder deres medarbejdere også at få derhjemme, siger Maria-Therese Hoppe. Hun tilføjer, at det vigtigste for at tiltrække medarbejdere, stadig er et godt arbejdsklima.
- Man skifter ikke et godt arbejde og nogle gode kollegaer, man er glad for, ud på grund af, at man kan få ordnet sit vasketøj, siger hun.
Billedtekst: Luksus Google tilbyder sine ansatte i USA førsteklasses middagsfaciliteter, fitnesscenter, vaskerum, massage, frisør, bilvask, rensning af tøj. Foto: iStock
OriginalModTime: 18-08-2006 10:16:57