Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. august 2006.
Stadig flere it-virksomheder henter hjælp til human resource management udefra. Konsulentfirmaer oplever
i øjeblikket stigende efterspørgsel efter rådgivning.
God personalepleje kræver rådgivning udefra. Sådan tænker flere og flere danske it-virksomheder, fortæller både det internationale rådgivningsfirma Ernst & Young og århusfirmaet InSource Gruppen.
Begge firmaer oplever en stigning i it-virksomheder, der søger hjælp til mere end blot rekruttering eller afskedigelser.
Ernst & Young rådgiver hovedsageligt firmaer med afdelinger flere steder i verden, og de mærker en stigende efterspørgsel efter hjælp til personalehåndtering. Virksomhederne efterspørger blandt andet udvikling af tiltag, der kan få virksomheden til at fremstå mere attraktiv for nye medarbejdere:
- Siden dotcom-krisen i 2001 har vi fået flere og flere internationalt orienterede it-virksomheder som kunder, siger HR manager Michael Klaaby fra konsulentfirmaet Ernst & Young.
InSource Gruppen har hovedsageligt små og mellemstore virksomheder som kunder. Thomas Sylvest arbejder primært med at rekruttere medarbejdere til it-virksomheder, men han sørger også for at reklamere for firmaets andre tilbud.
- Vi ser en markant udvikling, hvor virksomhederne også gerne vil gå ind i meget langstrakte forløb på flere år. Ud over at tilbyde en styrkelse af fagligheden til medarbejderne, så begynder virksomhederne nu også at pille mere ved de bløde værdier, som kan være nøglen til længere fastholdelse af den enkelte medarbejder, siger han.
Thomas Sylvest understreger, at virksomhederne er blevet bedre til at tænke på sine medarbejdere, samtidig med at medarbejderne bliver tænkt ind i virksomhedens fortsatte vækst.
- Der er stadig et godt stykke vej, før det går op for de fleste virksomheder, hvor vigtigt det er at tænke HR-området ind i den overordnede strategi, siger Thomas Sylvest, business unit manager inden for it hos InSource.
Michael Klaaby mener, at udviklingen blandt andet er et resultat af den gode udvikling efter dotcom-krisen.
- Virksomhederne er nu igen i vækst, og især de it-virksomheder, der afskaffede deres HR-afdeling under krisen, har efterfølgende fået brug for assistance udefra, siger Michael Klaaby.
En anden grund er de internationale HR-opgaver, der følger med globaliseringen, for eksempel udstationering af danske medarbejdere i udlandet og rekruttering af udenlandsk arbejdskraft.
OriginalModTime: 18-08-2006 10:12:20