Et europæisk telemarked efter amerikansk model

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 18. august 2006.


EU-kommissær Viviane Reding har genåbnet en kontroversiel debat om opsplitning af de store europæiske teleselskaber.

Der går et spøgelse gennem den europæiske telebranche. Dets navn er strukturel separation.
Bag dette begreb gemmer der sig idéen om at opsplitte de store europæiske netværksoperatører på teleområdet - selska ber som TDC, TeliaSonera og Deutsche Telekom i Tyskland - i to dele. Den ene skal drive nettet på en transparent facon, der giver alle selskaber ligelig adgang. Den anden skal deltage i konkurrencen på lige fod med andre tjenesteudbydere. Målet er at skabe en mere effektiv konkurrence og dermed billigere tjenester til forbrugerne.
Debatten har simret i årevis, men henover sommeren blev den relanceret med et brag.
- Jeg mener, at en politik om strukturel separation kunne besvare mange af de konkurrenceproblemer, som de europæiske telemarkeder stadig står overfor, tordnede Viviane Reding, EU kommissær for it- og medieområdet, i en tale til tyske telefolk.
Hun pegede på erfaringerne fra USA, hvor man for godt 20 år siden med brask og bram opsplittede telegiganten AT&T (se boks).
- Måske skal vi være lige så radikale som regulatorerne i USA i 1980erne for at gøre virkelige fremskridt?, sagde Viviane Reding.
- En europæisk vej til strukturel separation er bestemt en politisk mulighed, der skal gennemdrøftes over de kommende måneder.
Der er allerede nogle europæiske erfaringer på området, blandt andet med en blødere form for opsplitning, der afprøves i Storbritannien (se boks). I energisektoren har EU forfulgt en lignende politik med ganske stor succes. I Danmark, for eksempel, er producenter i elsektoren blevet skilt fra transportnettene og distributionsleddet. Det samme gør sig gældende i gasindustrien.

Ikke overraskende har udfordringen fra Viviane Reding fået netværksoperatørerne op af stolen.
- Vi har en kommissær, der er populist, sagde Michael Bartholomew, direktør for
ETNO, sammenslutningen af de europæiske netværksoperatører. Hun, og resten af denne Kommission, bliver ved med at sige, at den arbejder i erhvervslivets interesse og vil reducere regelbyrden, men i stedet læsser den stadig nye regler over på os.
Danske TDC er heller ikke videre imponeret over Viviane Redings udmelding.
- Vi opfatter det som lidt af et mediestunt fra Kommisæ-
rens side, siger Allan Bartroff, seniorrådgiver i TDCs regulatoriske afdeling.
Blandt netværksoperatørernes centrale argumenter mod en opsplitning er, at den vil frarøve dem incitamentet til at investere i deres infrastruktur. I dag bliver en del af indtjeningen på tjenesterne kanaliseret ind i netværksinvesteringer.
Holdningen er betydelig mere positiv blandt de alternative teleselskaber, der typisk anvender andre selskabers net.
Her foretrækker man dog at tale om funktionel separation, hvor netværket udskilles i en separat division, frem for den mere vidtgående strukturelle separation, hvor der stilles krav om decideret frasalg på netværksområdet.
- Funktionel separation er helt bestemt et emne man bør dyrke. Vi opfordrer til, at man overvejer det meget seriøst, siger Steen Clausen, direktør for den europæiske sammenslutning af alternative operatører, ECTA.

Diskussionen om opsplitning er en udløber af høringen om en række nye forslag fra EU- Kommissionen, der skal opdatere EU's teledirektivpakke fra 2002, og dermed definere rammerne for de europæiske telemarkeder frem til 2015.
Forslaget fra Kommissionen lægger ikke umiddelbart op til strukturel separation som en fælles europæisk politik og har da også fået en overvejende positiv modtagelse hos teleselskaberne.
- Vi synes ikke, det er noget helt dårligt udspil Kommissionen er kommet med, siger Allan Bartroff, fra TDC.
I stedet foreslår EU-Kommissionen blandt andet en skrappere kontrolindsats drevet af organer på EU-niveau - fordi de nationale myndigheder ofte ikke er deres opgave voksen. Men analytikere påpeger, at selvom debatten om strukturel separation er sendt til hjørnespark på europæisk niveau, så er den kun lige begyndt i flere af medlemslandene.

Faktabokse:
Den britiske model har succes
De etablerede europæiske teleselskaber slår syv kors for sig, når talen falder på en adskillelse af deres netværksaktiviteter og deres forretninger som tjenesteudbyder. Men erfaringer fra Storbritannien viser, at det kan lade sig gøre, uden at verden går under.

En årelang strid om lige adgang for konkurrenter til net ejet af British Telecom mundede i 2005 ud i en løsning, hvor det britiske selskab, under hårdt pres fra den nationale telestyrelse Ofcom, accepterede, at dets engrosforretning, der beskæftiger 30.000 medarbejdere, blev udskilt i en separat division, kaldet Openreach.

Ofcom har med en lang række juridisk bindende afgørelser - i alt 230 - sat meget stramme rammer for Openreachs aktiviteter i et forsøg på at sikre, at divisionen tilbyder de samme betingelser til konkurrerende udbydere som til British Telecoms egne forretninger. Openreach blev lanceret i januar 2006 og har fået en pæn modtagelse.

En amerikansk skilsmisse
Det gigantiske American Telephone & Telegraph Company, eller AT&T, blev i begyndelsen af 1980erne efter en retskendelse tvunget til at dele sig op i en lang distance operatør - kendt som "Ma Bell" - med kontrol over store dele af nettet, og syv regionale telefonselskaber, de såkaldte "Baby Bells".

Skilsmissen skrællede omkring 70 procent af værdien af "Ma Bell", der i sine storhedsdage havde en million ansatte, men har siden bidraget til at skabe et marked, der i mange segmenter er væsentligt mere konkurrencepræget, end det europæiske.

I USA har kun cirka 38 procent af forbrugerne bredbåndsadgang via telefonselskabernes kobber, mens 55 procent har adgang over kabel-TV nettet. I Europa, derimod, dominerer ADSL-løsninger helt markedet med en andel på over 80 procent, ifølge tal fra EU Kommissionen.

Billedtekst:
Fortaler EU's kommissær for it- og medie-området Viviane Reding er fortaler for et klart modspil mod de store netværksoperatører. Foto: Georges Boulougouris, EU.

OriginalModTime: 17-08-2006 14:53:56




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere