Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 11. august 2006.
Pioner Medico-virksomheden Ambu var det første danske firma, som indførte IP-telefoni. Nu ruller virksomheden teknologien ud til sine
udenlandske datterselskaber.
En artikel i Computerworld CTO fik koncern-it-chef Bent Herlevsen op af stolen. Det var en artiklen, som handlede om en virksomhed, der havde problemer med lydkvaliteten i et IP-telefonsystem.
- Vores telefonsystem har virket fint siden den første dag, siger Bent Herlevsen.
I modsætning til de fleste danske virksomheder har han mange års erfaring at trække på: Medicofirmaet Ambu har brugt IP-telefoni siden den 2. januar 2000. Først i Danmark, men siden kom også de udenlandske datterselskaber til. Og her sker den næste udvikling: Nu skal de have fuld IP-telefoni.
Ambu har otte afdelinger i udlandet. De har hidtil haft en begrænset løsning: Der er placeret IP-telefoner på kontorerne, men de bruges kun til samtaler internt i Ambu-koncernen. Skal man ringe ud af huset, bruger man en normal telefon.
- Det skyldes, at det ville være for dyrt at investere i en Call Manager til hvert enkelt kontor. Men nu er Cisco kommet med et produkt, der gør det økonomisk forsvarligt, fortæller Bent Herlevsen.
Det er den integrerede routerfamilie Cisco 2800, der gør det muligt. Den kombinerer routerfunktioner med IP-telefoni, sikkerhed, video og trådløst netværk.
- Inden 2008 skal alle lokaliteter i Ambu have fuld IP-telefoni. Vi begyndte i Tyskland i sidste måned, og inden nytår udskifter vi alle routerne i datterselskaberne, så de er forberedt til det, siger Bent Herlevsen.
Det vil blandt andet give besparelser på opkald til udlandet: Opkald fra Danmark til kunder i Tyskland vil således blive ført som IP-telefoni til det tyske kontor, hvorfra de går ud på telenettet til lokal takst.
Den artikel, som fik Bent Herlevsen til at henvende sig til Computer-world, handlede om problemer med at køre IP-telefoni over MPLS-forbindelser (Multi-Protocol Label Switching). Ambu brugte oprindelig gængse internetforbindelser, men begyndte sidste år at gå over til MPLS. I dag er der MPLS-forbindelser til Spanien, Kina og Malaysia.
- Vi har nogle udfordringer i Østen. Det skyldes primært, at trafikken går gennem mange routere på vejen, og det indfører forsinkelser. Men vi har nu en kvalitet, der er i orden, siger Bent Herlevsen.
Han mener, at en årsag til, at IP-telefonien også fungerer over dårligere linjer er, at Ambu har valgt udelukkende at bruge Cisco-udstyr. Det gør Ambus internetudbydere også.
- Jeg vil klart anbefale, at man standardiserer på en enkelt leverandørs udstyr. Selvfølgelig er der en risiko for, at man binder sig, men fordelene er større. Og så skal man stadig forhandle priser - for eksempel har vi gerne villet have IP-telefoni til udlandet i flere år, men vi har ikke kunnet få en fornuftig pris, før Cisco kom med 2800-serien, siger han.
Billedtekst: Ensartethed - Jeg kan klart anbefale, at man standardiserer på udstyr fra en enkelt leverandør, hvis IP-telefonien skal fungere optimalt, siger it-chef Bent Herlevsen fra IP-telefonipioneren Ambu. Foto: Torben Klint
OriginalModTime: 15-08-2006 16:18:49