Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. juli 2006.
Efter fire års innovation og et par opkøb kunne softwaregiganten i sidste uge
blænde op for visionen om væg til væg- kommunikationsløsninger integreret
med Office og Windows.
interview
Det var en milepæl i fire års innovation for en mindre gruppe Microsoft-ansatte, da koncernens chef for forretningsdivisionen Jeff Raikes i sidste uge løftede sløret for den vision, eller road map, som skal gøre Microsoft til leverandør af kommunikationsløsninger, der integrerer kommunikationsformer fra instant messaging over e-mail til traditionel taletelelfoni. En af nøglepersonerne i den udvikling er Torben Andersen, der med titel af senior director EMEA, er ansvarlig for de europæiske aktiviteter i Unified Communications Group.
Han var med, da instant messaging eller IM for fire år siden blev skilt ud som selvstændig produkt, og gruppen Real Time Collaboration blev skabt i Microsoft. Det var samtidig med, at Microsoft købte virksomheden Placeware.
- For seks måneder siden ville vi sætte fut under arbejdet og skiftede navn til Unified Communications Group. Og i november købte Microsoft så schweiziske Media-streams med et produkt, der kan erstatte en PBX (virksomhedens lokale telefonløsning; red) og dermed var de sidste brikker for visionen om end-to-end kommunikationsløsninger på plads, siger Torben Andersen.
- Spørger du folk ude ved skrivebordene, så siger 61 procent, at e-mail er deres vigtigste kommunikationsværktøj, mens 30 procent siger, det er telefonen. Vi har talt om at konvergere i ti år, men der er stadig både en pc, en fastnettelefon og mobiltelefon på de fleste skriveborde, siger Torben Andersen.
Med næste års planlagte introduktion af Communications Server 2007 vil Microsofts partnere og kunder ifølge Torben Andersen være i stand til for alvor at lave væg til væg-kommunikationsløsninger. Løsninger som hidtil har skullet skabes ved at stykke flere produkter sammen.
Samtidig introducerer Microsoft en kommunikationsklient - Office Communicator 2007 - der bliver rygraden i brugernes mulighed for at integrere kommunikation helt ind i tekstbehandlingsdokumenter og regneark. Når man skriver et navn og højreklikker på navnet, kan man se, om vedkommende er online og starte en kommunikation - straks med IM, pr. mail eller ved samtale.
- Vores ændrede arbejdsformer er en af grundene til, at det her bliver til virkelighed nu. Vi arbejder på forskellige tider og forskellige steder. Når du kan se, om kollegaen eller samarbejdspartneren er online, ja så er det socialt acceptabelt at kommunikere - uanset tid og sted, siger Torben Andersen.
En anden væsentlig årsag til, at innovationsarbejdet med unified communications nu bliver til virkelighed, er interessen for IP-telefoni. Torben Andersen peger på de mange virksomheder, der har investeret i VoIP-løsninger:
- Ofte ændrer det ikke noget at få IP-telefoni. Man køber ikke skærmtelefoner eller skifter til pc-baserede softphones og har heller ingen særlige applikationer, så dybest set har man bare fået flyttet nogle bytes på en anden måde, som måske kun marginalt er billigere, siger han.
Torben Andersen peger på, at han fra de mange Microsoft-kunder, han taler med i hele Europa, hører, at man lige nu overvejer, hvad der så skal til for at få kommunikationen ændret.
- For det behøver jo ikke koste 500 dollars pr. telefon at få telefoni i en virksomhed, som det har gjort i 20 år. Det kan skæres med 25 procent og integrere både pc og mobiltelefon, siger Torben Andersen.
billedtekst: billigere telefoni
- Det behøver jo ikke koste 500 dollars pr. telefon at få telefoni i en virksomhed, som det har gjort i 20 år, siger Torben Andersen, senior director EMEA, Unified Communications Group hos Microsoft.
OriginalModTime: 06-07-2006 16:35:59