Accenture vil kommunikere bedre med apotekerne

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. juni 2006.


Kommunikationen skal blive bedre, lyder det fra Accenture, der erkender, at informationen til den enkelte apoteker om det nye it-system PharmaNet ikke har været god nok. Systemet har været plaget af ventetider og nedbrud.
En ting er at lave sine lektier - en anden ting er praksis i klasselokalet. Når en omfattende udrulning af et it-system står på dagsordenen, må man forvente bump på vejen. Det gælder også for apotekernes PharmaNet, der p.t. er rullet ud hos de 127 apoteker af i alt 216 planlagte.
Sidste fredag beskrev Computerworld, at PharmaNet havde voldt store problemer på en række apoteker, og apotekernes it-selskab DataPharm, der har outsourcet alle it-aktiviteter til Accenture, efterlyste en tryghed for, at apotekerne skal kunne stole på systemet i fremtiden.
Hos Accenture beklager partner Peter Mogensen dybt de problemer, som apotekerne har oplevet, og understreger, at Accenture har lavet lektien helt efter bogen - blandt andet i form af store simuleringsmodeller.
­- Men i praksis - når du ruller systemet ud til flere og flere apoteker - kan der opstå flaskehalse, som man ikke kan forudse. Sådan er det med alt it. Der er altid en risiko - desværre. Og vi er helt klar over, at problemerne presser apotekerne i deres hverdag, siger Peter Mogensen.
Accenture fik blandt andet fløjet eksperter ind fra udlandet til at sætte ind for at løse problemerne, som Peter Mogensen understreger, ikke dækker over et systemproblem, men problemer med skaleringen. I takt med at systemet belastes af flere brugere, skal antallet af servere, computerkraft og netværkskapacitet øges, for at systemet ikke går ned. Og her opstod uventede problemer for to uger siden.
Og Peter Mogensen kan da heller ikke love, at der ikke vil opstå problemer igen, når de resterende apoteker konverterer til PharmaNet. Men han understreger, at alt tænkeligt bliver gjort for at hindre gentagelser.

Alle 216 apoteker skal have PharmaNet installeret inden udgangen af oktober, og i juli måned er der på grund af sommerferie pause i konverteringerne.
- Når vi har valgt at "size" op til alle apoteker, så betyder det selvfølgelig ikke, at så er der en garanti for, at der ikke sker mere fra nu. Vi kan jo være uheldige, og der er reelt kun august og september til at nå de resterende apoteker, siger Peter Mogensen og understreger, at overvågning af systemet altid vil være påkrævet. Selvom det giver en stabilitet og en sikkerhed, når alle apoteker er konverteret til PharmaNet, så ligger der en fast opgave i at vedligeholde og opgradere systemet løbende.
Set i bakspejlet vurderer Peter Mogensen, at apotekerne burde være blevet informeret bedre om, hvad de kan forvente. Han erkender, at Accenture ikke har været god nok til at informere og forberede apotekerne på, at der desværre kan være bump på vejen, når man ruller et it-system ud til 216 apoteker. Derfor er der sat gang i en proces, som skal forbedre kommunikationen med den enkelte apoteker.
- Der er lagt en ny kommunikationsplan, der handler om, at apotekerne skal have så meget information, så hurtigt som muligt, så de kan disponere i det enkelte apotek. At de ved, hvad der kan ske - og hvad de kan regne med, forklarer Peter Mogensen og tilføjer, at der i styregruppen er enighed om, at man inden sommerferien skal have gennemgået problemerne og gennemgået lektierne endnu engang.
It-systemet PharmaNet består af en .Net-del til håndtering af recepter og vareekspedition - og er fødeorganet til logistik-, lager- og bogholderisystemet Axapta, der er blevet tilpasset til apotekerne.

Billedtekst:
Tålmodighed Ventetider på op til 20 sekunder, når en vare skulle slås ind i PharmaNet-systemet, har sat apotekernes tålmodighed på en prøve. Nu går det bedre, lyder det fra leverandøren Accenture, der vil gøre
mere ud af kommunikationen
til apotekerne fremover.
Modelfoto: Torben Klint

OriginalModTime: 22-06-2006 14:59:39




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere