Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. juni 2006.
Hewlett-Packard har indført nyt kontrolsystem, der skal dæmme op for salget
af produkter, der importeres uden om
de autoriserede kanaler.
Som en del af kampen mod det grå marked har Hewlett-Packard (HP) for nylig indført et helt nyt værktøj til at spore produkternes oprindelse.
- Det er et program, der kan informere vores distributører og forhandlere om, hvor et produkt er solgt første gang. Det vil sige, at man på det enkelte produktnummer nu kan se, om et produkt første gang er solgt i USA eller i Asien. Så nu har forhandlerne og distributørerne et værktøj, der hjælper dem til at afgøre, om der er tale om grå import eller ej, siger Klaus Gregersen, partnerdirektør i HP.
Også på andre måder er HP gået i offensiven mod den grå handel. Mest markant i november 2005, hvor firmaet i Danmark stævnede forhandleren Bluecom for at importere HP-produkter ulovligt. Sagen endte for et par uger siden med et forlig, så Bluecom skal betale erstatning til HP og aflevere alle ulovligt importerede varer.
Det var HP's internationale afdeling for snyd i kanalen der opdagede, at Bluecom solgte parallelt importerede produkter i strid med de indgåede aftaler med HP. Men Klaus Gregersen pointerer, at denne tvist langt fra er enestående.
- Bluecom-sagen er blot en enkelt sag. Det er et kontinuerligt program, som vi kører globalt, for vi kan ikke tackle det lokalt, da varerne kommer fra hele verden. Derfor har vi et team i Houston i USA, der udelukkende tager sig af disse sager, og som foretager prøveopkøb og så videre, så de kan vurdere, hvad der foregår, siger han.
Ole Eklund, der er administrerende direktør for it-distributøren Magirus og formand for IT-Branchens distributørudvalg, hilser HP's initiativer velkomne. Han ser det som eksempler på, at producenterne i stigende omfang bekymrer sig om deres salgskanaler. Microsofts Genuine Software Advantage-program, hvor de loyale kunder belønnes og de illoyale lades i stikken, når det eksempelvis udsendes kritiske opdateringer, er et tegn på samme tendens, mener han.
Producenterne anklages ellers ofte for ikke selv at gribe ordentligt ind over for den parallelle import, fordi de dybest set er ligeglade. De har jo allerede solgt varen første gang, til den pris de var interesseret i. Hvilket marked, varen så i sidste ende sælges på, er underordnet for producenten, lyder det.
- Men producenterne kan godt se, at de dermed selv er med til at save den gren over, som de sidder på. Og det er de blevet meget mere opmærksomme på og arbejder derfor også på at få styr på kanalen og få den rigtige prissætning på de forskellige markeder, siger Ole Eklund.
HP vurderer, at der på verdensplan bliver solgt grå varer eller falske HP-produkter for mellem 30 og 37 milliarder kroner.
OriginalModTime: 15-06-2006 14:08:44