Toshiba vil fylde mere i Danmark

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. juni 2006.


Toshiba Danmark arbejder med planer
om at udvide sortimentet fra kun at omfatte bærbare til også at sælge kameraer, bærbare medieafspillere, mobiltelefoner og ikke mindst HD-DVD-produkter.
I England tordner Toshiba frem på markedsandele for solgte bærbare computere. Væksten i markedsandele slår langt de nærmeste rivaler, der derovre er Dell, HP og Acer på tredjepladsen.
Ifølge de seneste tal fra analysehuset IDC havde Toshiba i England en vækst på 22 procent i årets første kvartal, hvilket netop har givet Toshiba en placering som nummer fire på IDC's liste over solgte computere og en andenplads på listen over solgte bærbare.
Den engelske succes, der ikke kommer bag på den danske landechef Peter Skou, har dog alligevel fået ham til at overveje, om man skulle lære noget af det engelske søsterselskab.
- Toshiba er et langt større navn i England og har været det i mange år. Derovre er det et navn som Sony eller Philips er det herhjemme, for de sælger meget mere end blot bærbare. Og den synergi, der opstår ved at sælge flere produkter, vil vi også overføre til Danmark, siger han.

Landechefen vil dog ikke afsløre de konkrete planer for, hvordan Toshiba vil kommer til at fylde mere på hylderne i de danske butikker, men efter planen vil introduktionen af de nye Toshiba-produkter ske i begyndelsen af det nye år. Blandt de produkter, der kan komme på tale, er kameraer, bærbare medieafspiller, mobiltelefoner og ikke mindst HD-DVD-afspillere, der sammen med Blu-ray spås at blive det næste digitale massemedie.
- Når det gælder HD-DVD, så er Toshiba med helt fremme, og det er klart, at vi også se på det, siger Peter Skou.

Selv om den danske afdeling af Toshiba ikke har kunnet præstere helt så flotte vækstrater som de engelske kolleger, så er Peter Skou dog langt fra utilfreds med udviklingen.
- Da jeg tog over for et par år siden, havde Toshiba en markedsandel på 2,2 procent, og nu er vi oppe på syv procent, så jeg har da fået vendt skuden til at sejle i den rigtige retning. Man skal huske på, at Toshiba Danmark kun har en håndfuld medarbejdere til at varetage salget, så Toshiba sælger formentlig langt flere kasser "per headcount", end vores konkurrenter, som alle har langt flere ansatte til at løfte salget på det mobile marked, siger han.
Målsætningen for Peter Skou er inden for det næste års tid at komme op på siden af Fujitsu Siemens Computers med en markedsandel på 11 procent.
Han understreger dog, at kampen om markedsposition ikke skal gå ud over indtjeningen.
- Aktionærernes interesse for profit hver måned ligger mig som købmand mest på sinde frem for at være nummer et eller nummer to på volumen. Det er jo bestemt ikke gratis at kunne bryste sig med at være nummer et på antal hvert kvartal og måske heller ikke det som giver flest penge på den lange bane, hvis en stor portion bærbare skal sælges til under kostpris for at være med i legen, siger han.

Billedtekst:
Synergi?- Toshiba er et langt større navn i England og har været det i mange år. Derovre er det et navn som Sony eller Philips herhjemme, for de sælger meget mere end blot bærbare. Og den synergi, der opstår ved at sælge flere produkter, vil vi også overføre til Danmark, siger landechef for Toshiba Danmark Peter Skou.

OriginalModTime: 15-06-2006 14:13:02




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

Få inspiration fra to spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

13. marts 2025 | Læs mere


Det næste GDPR-kapitel: Det skal du have fokus på i 2025

Hvad er compliance verdenens fokuspunkter for næste år? Hvilke nye tiltag skal du gøre ift. jeres GDPR-arbejde? Hvordan forholder GDPR sig til AI?

18. marts 2025 | Læs mere


IT og OT: Balancering af sikkerhed og effektivitet

Lær, hvordan du effektivt kan integrere din virksomheds Operational Technology (OT) med moderne IT-systemer. Vi fokuserer på sikkerhed og hvordan du beskytter dine mest kritiske processer mod cybertrusler. Få indsigt, værktøjer og inspiration fra eksperter og kolleger i branchen, og vær med til at forme fremtidens produktionsmiljøer.

19. marts 2025 | Læs mere