Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. juni 2006.
Bekvemmelighed er helt afgørende for at få danskerne til at handle mere i e-butikkerne. Det stiller krav om fleksibel distribution.
Prisen er 279 kroner. Varen er filmene, som af mange filmkritikere betragtes som verdens bedste - nemlig Godfather-trilogien. Den har endnu ikke fundet vej til dvd-hylden derhjemme, men forleden røg den i indkøbskurven hos en e-butik. Et par dage senere lå en kvittering i dagens brevstak - postbuddet havde været forbi i løbet af formiddagen. Nu kan turen gå til posthuset. Når tiden er til det - og ad en rute der går forbi en TP Musik Marked-forretning, der ved seneste visit havde trilogien på hylderne.
Netop dette scenarium er ifølge Niels Kornum, ph.d. og lektor på Center for Detailhandelsstudier, Institut for Afsætningsøkonomi ved Handelshøjskolen i København, en af de afgørende barrierer for nethandelen i Danmark.
- Vi har meget høj butikstæthed i Danmark, så for at det skal være en fordel at handle på internettet, skal varerne komme hjem til os selv - for at det er bekvemt. Skal vi ned på posthuset for at hente varen, vil der ofte ligge en butik, der forhandler varen, i nærheden. Og så kan vi jo lige så godt handle der, forklarer Niels Kornum.
Han peger på, at aftenlevering af pakker, levering på arbejdspladsen eller adviseringer via eksempelvis sms om, at pakken er på vej, kan være med til at øge bekvemmeligheden.
Nethandelen udgør kun godt tre procent af det samlede salg i detailhandelen. Det fremgår af Konkurrencestyrelsens rapport "Danskernes handel på internettet" fra maj 2006. Den peger på, at en mere fleksibel distribution kan give e-handelen et afgørende løft og efterspørger, at Post Danmark i større omfang skal tilbyde levering af pakker uden for normal arbejdstid.
I april 1999 begyndte Post Danmark at bringe pakker ud om aftenen. Ifølge Anders Due, vicedirektør hos Post Danmark og ansvarlig for erhvervsrelationer, blev servicen introduceret for at undgå at komme forgæves med pakkerne hos forbrugeren. Post Danmark har dog ikke specifikke tal for omfanget af aftenomdelingen.
- Vi foretager aftenomdeling relativt lokalt - der hvor omfanget af privatpakkeudlevering er tilstrækkeligt stort. Og det flytter sig til stadighed. Der er forskel på, om det er et område, hvor de fleste folk går på arbejde i forhold til et kvarter med mange pensionister, der er hjemme om dagen, forklarer Anders Due.
Post Danmark udbygger aftenomdelingen i de områder, hvor der kan ses en effekt - nemlig at postbuddet færre gange ringer forgæves på hos forbrugerne med en pakke.
Anders Due peger på, at Post Danmark har introduceret en sms-service, der adviserer folk om, at pakken er på vej. Det er et led i forsøget på at sikre, at flere danskere er hjemme til at modtage pakken.
25. april gik GLS Danmark, der er ejet af det hollandske firma General Logistics Systems B.V., ud på et pressemøde og fortalte, at selskabet havde brudt Post Danmarks monopol på privat pakkedistribution. Det skete med lanceringen af et distributionssystem baseret på 500 såkaldte pakkeshops i Blockbuster- og COOP-butikker med lang åbningstid. 1. maj i år åbnede de første 160 butikker, og ifølge Keld Rørmose, salgs- og marketingdirektør hos GLS Danmark, vil de resterende butikker blive åbnet inden årsskiftet.
- Frem til årsskiftet er der tale om indleveringssteder, hvor de handlende kan indlevere pakker til private. Når alle 500 butikker er fuldt etableret, så vil de også fungere som udleveringssteder, hvorfra vi kører ud med pakker. Er modtagerne ikke hjemme, returneres pakken til den nærmeste pakkeshop, forklarer Keld Rørmose, der i øjeblikket kigger på et samarbejde med en landsdækkende benzinkæde.
I 2007 vil pakkemodtagerne selv kunne vælge, hvilken pakkeshop forsendelsen skal leveres til, og der bliver sendt en advisering enten via sms eller e-mail, når pakken ligger klar til afhentning.
Nogle netbutikker har valgt at gå helt uden om de klassiske pakkedistributører. Konkurrencestyrelsens rapport peger på COOP's Nettorv, hvor varerne afhentes i den fysiske butik, og Aarstiderne som leverer til forbrugernes adresse på forud fastlagte dage.
Og netop Aarstiderne kunne man forstille sig, at flere netbutikker med ferske varer ville koble sig på, vurderer Niels Kornum. Det er dog ikke helt så enkelt at lave koblingen til dagligvarer generelt, fordi der er en større fortjeneste på frugt og grønt end på dagligvarer generelt, samtidig med at de er økologiske.
- De produkter, Aarstiderne leverer, har en relativt højere værdi end dagligvarer generelt. Derfor kan de lettere inkludere distributionsomkostningerne i prisen af varerne, forklarer Niels Kornum, som mener, at det må være Post Danmark, der er omdrejningspunktet, når der er tale om e-handel generelt.
Billedtekst:
Post Danmark deler pakker ud om aftenen i områder, hvor de fleste beboere går på arbejde.
Foto: Post Danmarks fotoarkiv/Claus Peuckert
OriginalModTime: 15-06-2006 14:14:53