Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. juni 2006.
Danske it-forhandlere kan ikke overleve på salg af
komponenter og
hardware.
Indtjeningen på salg af it-hardware er nu så langt nede, at det er nødvendigt for de danske it-forhandlere at gå nye veje for at sikre sig en rimelig indtjening. Ifølge Gartner vil hver tredje forhandler været forsvundet i løbet af næste år, og kun de forhandlere, der satser på samarbejde med andre leverandører eller udvikler helt nye indtjeningskoncepter vil overleve.
På Frederiksberg i København har Multimedia World erkendt situationens alvor.
- Vi har marginer, der er mindre end distributørernes, hvilket vil sige, at når vi sælger en bærbar til 10.000 kroner, så tjener vi måske mindre end 100 kroner, og det er jo ikke holdbart, når man ser på de følgeomkostninger, der kan være, hvis udstyret skal retur eller repareres, siger administrerende direktør i Multimedia World, Sagib Hussain.
Når marginerne er presset i bund, skyldes det ifølge forhandleren ikke mindst prisgennemskueligheden på nettet - bedre kendt som edbpriser.dk. Her kan kunder og konkurrenter løbende følge med i mindsteprisen for en bærbar computer eller en ramkreds, og efter Sagib Hussains opfattelse er det ikke altid, at de opgivne priser kan tilbageføres til det, producenterne eller distributørerne forlanger.
- Der er selvfølgelig forhandlere, der er pressede og glemmer, at de også skal tjene på det, de sælger, men vi ser også priseksempler, der er så lave, at selv de danske distributører undrer sig over, hvordan det er muligt at sælge til så lave priser, siger han.
Efter Sagib Hussains opfattelse er markedet relateret til edbpriser.dk præget af både momssvindel og af ulovlig parallelimport.
- Det er selvfølgelig ikke alle, der er svindlere, men når nogle kan sælge til en meget lav pris, er man pisket til at følge med ned, siger han.
Multimedia World har etableret sin egen webshop for at sikre sin lille del af kagen. Og ifølge Sagib Hussain skyldes initiativet også, at de små marginer tvinger selskabet til at reducere omkostninger ved salg af en lang række standard komponenter.
For at undgå at havne i en profitløs jagt på laveste salgspris har Multimedia World valgt at gå helt nye veje med sin forretning. Et nyindrettet showroom skal blandt andet tiltrække det købestærke publikum på Frederiksberg.
- Når kunderne ser, hvad de kan med et fladskærmsfjernsyn og en Media Center-pc, så er det meget nemt at få solgt en betydeligt mere avanceret løsning, end det kunderne oprindelig troede de skulle købe, siger Jimmi Hansen, der er underdirektør i Multimedia World og ansvarlig for forretningens udvikling.
Multimedia World har blandt andet indgået partnerskaber med en række underleverandører som håndværkere og installatører, som butikken arbejder sammen med, når de samlede hjemmeunderholdningsløsninger skal sælges.
- Det er blevet lidt som den måde, man sælger køkkener på. Der går man også ind i butikken og siger, hvad det er for et køkken, man vil have, og det er sjældent, kunderne spørger meget til priserne, når det store regnskab stilles op, siger Jimmi Hansen.
Ifølge underdirektøren har konceptet slået godt an, og salget af løsninger frem for enkelte computere er støt stigende.
OriginalModTime: 01-06-2006 14:18:36