Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. juni 2006.
Det sociale mødested på nettet stormer frem i Sverige.
Tilsyneladende er fremtidens medie hverken en avis eller en tv-station, men et socialt mødested på nettet. I det mindste stormer svenske Lunarstorm frem som det mest magtfulde medie siden Sveriges Radio gik i luften. Med mere end 1,2 millioner brugere - heraf 90 procent af alle svenske unge - overtrumfer Lunarstorm som mediefænomen alle aviser og de fleste nye tv-stationer, som TV3, Kanal 5.
Der skal et Melodi Grand Prix til for at skabe et større publikum, end Lunarstorm har.
Det er ganske godt klaret af en ung dreng fra den søvnige lille by Varberg i sydsvenske Halland, som for seks år siden gik i gang med at skabe et mødested på internettet. Nogle lokale ICA-købmænd støttede ham i hobbyprojektet. I dag er Lunarstorm et særdeles lønsomt internetselskab med en omsætning på 71 millioner svenske kroner og et overskud på 14,9 millioner.
For godt en måned siden kunne Rickard Ericsson sammen de lokale ICA-købmænd indkassere det meste af 170 millioner kroner, da udlandssvenskeren Sten Mörtstedt købte Lunarstorm.
Det fordoblede med et slag kapitalbeholdningen i Varberg.
Salget er imidlertid snarere begyndelsen på historien om Lunarstorm, end enden. Den sociale webtjeneste er allerede ekspanderet til Danmark og Storbritannien, og Sten Mörtstedt vil tilføre Lunarstorm investorer og kapital nok til at indtage også resten af verden - Europa, USA og Kina ligger i planerne.
- Vi vil investere et par hundrede millioner kroner i Lunarstorm over de næste år, sagde Sten Mörstedt i forbindelse med købet.
Men Lunarstorm handler om mere end endnu en dotcom-ide, der bliver til en global business. Lunarstorm har opnået en uhørt gennemslagskraft i det svenske samfund og repræsenterer en ny type medie, som kan redefinere store dele af mediemarkedet for annoncører som brugere.
Når for eksempel Umeå Universitet i Nordsverige skal nå nye studenter i den benhårde kamp om de stadig mindre årgange, så rykker universitetet ikke annoncer i aviser eller tv, eller sætter sin lid til en hjemmeside og mails, men bruger blogs og Lunarstorm for at fortælle om de naturvidenskabelige studier. Det har i løbet af foråret tredoblet antallet af henvendelser til universitetet.
- Hvordan det er at studere på Umeå Universitet er bedst fortalt af de mennesker, som er her. Derfor er vores studerende, lærere og forskere på Lunarstorm for selv at fortælle om hvordan det er, siger Åsa Bergenheim, prorektor på Umeå universitet.
Når de traditionelle medier vil vide hvad de unge - fremtidens abonnenter og medieforbrugere - vil vide, kan de ironisk nok bruge Lunarstorm til at få et meget præcist billede. Lunarstorm tilbyder kunder at gennemføre spørgeundersøgelser blandt lunarbrugerne. Tricket er, at ved at svare på spørgsmål kan de unge optjene point, som de så igen kan bruge til at "købe" ting for i Lunarstorm, som for eksempel supplerende funktionalitet til deres personlige hjemmesider. Resultatet er ekstreme svarprocenter fra fremtidens kunder.
Således konkluderer en undersøgelse fra Lunarstorm på baggrund af 8.700 svar fra unge mellem 15 og 25 år, at den foretrukne svenske avis er formiddagsavisen Aftonbladet - som i øvrigt ikke er en gratisavis, hvilket i sig selv er interessant i MetroXpress' eget hjemland. Aftonbladet etablerede sig i øvrigt tidligt på internettet og har ageret frontløber lige siden. Gabet til de øvrige aviser er over 10 procentpoint.
Den store taber blandt fremtidens medieforbrugere er tv. Kun 14 procent interesserer sig for nyheder i public service-kanalerne, 10 procent synes de lærer noget af tv, og 26 procent ser tv for at slå tiden ihjel.
Det svenske forskningsinstitut Nutek har tilsvarende brugt Lunarstorm til at kortlægge de unges valg af fremtidige job. Med ikke færre end 98.000 svar er kortlægningen noget nær den mest detaljerede af en generations erhvervsvalg, der nogensinde er gennemført. De svenske samfundsstrateger kan aflæse ned til den enkelte by, hvad de unge gerne vil beskæftige sig med. Det hjælper ikke bare uddannelsesinstitutionerne, det giver virksomhederne gode muligheder for at bearbejde fremtidens medarbejdere meget præcist.
I øvrigt er de to erhverv, som hitter højest blandt næste generation svenskere, et job i en teknologivirksomhed eller en konsulentvirksomhed:
18 procent af de unge vil gerne arbejde for virksomheder, som fremstiller biler, mobiltelefoner eller elektronik - blandt alle voksne arbejder kun 12 procent i den type virksomheder
12 procent af de unge vil gerne arbejde som konsulenter med it eller medier, hvilket kun 5 procent af den voksne befolkning gør.
Nuteks undersøgelse skal forebygge fremtidig mis-match på arbejdsmarkedet mellem udbud af kundskaber og efterspørgsel.
Den type betalingsundersøgelser genererer gode indtægter for Lunarstorm, men det er intet ved siden af de penge, der ligger på annoncemarkedet. Allerede i dag kommer 60 pct. af Lunarstorms indtægter fra annoncer. En af årsagerne er, at annoncørerne kan få adgang til samme datapræcision, som samfundsstrategerne. Lunarstorm kan ifølge Rickard Ericsson "gennemføre en markedsundersøgelse om, hvad alle 16-årige i Göteborg synes om deres skole og målrette annoncørernes budskab til alle 17-18-årige piger i Säffle".
Den slags præcision kan traditionelle printmedier slet ikke matche, hvilket giver Lunarstorm en klar fordel - og hurtigt voksende annonceindtægter.
Lunarstorm fungerer i øvrigt ikke bare som en national datamine. Tjenesten er også blevet en kanal for samfundsinformation. Skattestyrelsen har gennemført kampagner mod sort arbejde og den svenske Alkoholkomite for mindre alkoholforbrug.
Lunarstorm er en af mange hurtigt voksende sociale web-tjenester, som handler om at bringe folk sammen - og hvis forretningsmuligheder handler om at udnytte det store publikum til at skabe opmærksomhed.
Den største og mest indflydelsesrige sociale tjeneste er MySpace med anslået 73 millioner registrerede brugere fra hele verden. I marts havde MySpace - som tilbyder blogs, mail, chat, personlige hjemmesider, fotoalbums, musik, video, film, m.m. - fem procent af alle besøg på internettet, hvilket er flere end Google, som ifølge markedsanalytikerne Hitwise havde fire procent.
Mediemogulen Rupert Murdoch, som ejer News Corp. med tv-stationer og aviser verden over, identificerede sidste år mediepotentialet i MySpace og købte tjenesten for 3,5 milliarder kroner for at gøre den til et hjørnesten i sit medieimperium.
Sten Mörstedt, som købte Lunarstorm, driver fast ejendom - eller gjorde det, før han helt uden konkurrence fra de etablerede nordiske medievirksomheder blev ejer af Nordens måske mest potente mediehus.
Billedtekst:
knægten og købmændene Godt hjulpet af de lokale ICA-købmænd, skabte Rickard Eriksson Sveriges mest magtfulde medie: Lunarstorm. Seks år efter starten solgte Varberg-knægten Lunarstorm for 170 millioner svenske kroner.
Boks:
En milliard sidevisninger pr. måned
Sveriges største internet-succes, Lunarstorm.se, har mere end en milliard sidevisninger pr. måned. Også det danske site er et mødested for unge, typisk mellem 12 og 24 år. De bruger sitet til at chatte, diskutere eller maile til hinanden. Andre læser i hinandens dagbog eller skriver en hilsen i gæstebogen - og så er der også dem som bare "hænger ud" og finder nye venner.
Et typisk LunarStorm-medlem er en åben og udadvendt person i alderen 12-24 år, som kan lide at møde mennesker, og som derfor har et stort kontakt-netværk. Medlemmet går op i sit udseende, i sport, i kærlighed og sex - og såmænd også i verdens politiske problemer. En såkaldt engageret individualist. Han eller hun bruger sine penge på tøj, sminke, computerspil, musik, fastfood og teknik som mobiltelefoner, MP3-spillere, digitalkameraer og computere. Lunarstorm har også etableret sig i Danmark med Lunarstorm.dk
OriginalModTime: 01-06-2006 14:02:02