Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. juni 2006.
To ting taler for at indføre ubemandede kasser, mener købmand Lis Sass. Dels vil mange kunder synes om tilbuddet, når der er kø ved kassen, og dels er der udsigt til en generel personalemangel i detailhandelen.
- Hvis jeg kan få teknologien til at tjene sig ind på to til fire år, er jeg interesseret, men det skal virke godt, og det må ikke være nødvendigt med et større kontrolapparat for at hindre svind, siger Lis Sass.
Lis Sass er uddannet cand. psych, men hun er også af købmandsslægt, og siden 1993 har hun stået i spidsen for kæden Strandberg Supermarked. Hun har i alt 340 medarbejdere fordelt på tre store butikker - to i Roskilde og en i Holbæk - og kæden har specialiseret sig i fødevarer med et sortiment, der er både bredt og dybt.
Under et besøg i New York-området har hun selv prøvet selvbetjeningen ved de ubemandede kasser.
- Det gik ikke glat. Tilmed synes der at være lige så mange hjælpere, som hvis kasserne havde været bemandede, fortæller Lis Sass. Hun tror, at det falder på plads efterhånden, men der vil altid være visse varer med eller uden stregkoder, som vil volde problemer.
Lis Sass er overbevist om, at den kæde, der rykker først i Danmark, får en konkurrencemæssig fordel.
- Om ikke andet får man den store opmærksomhed, der er knyttet til at være den første med teknologi. Bare tænk på, hvor meget omtale ISO fik i forbindelse med indførelse af håndscannerne og netbutikken, siger hun.
- Men det vil være rart, hvis andre først får taget sig af børnesygdommene. Det er en af årsagerne til, at vi sidder og venter på hinanden, siger Lis Sass.
Billedtekst:
profeti?-Det bliver i supermarkedet som i lufthavnen. Selv jeg, der ikke er så meget til teknologi, går nu hen til check-in-automaten, men tilvænning tager tid, siger købmand Lis Sass, der står bag kæden Strandberg Supermarked.
OriginalModTime: 01-06-2006 14:04:36