Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 2. juni 2006.
Morgen i it-afdelingen. Vagthavende har dårligt nok fået tændt for kaffemaskinen, før telefonerne begynder at kime: Systemet er nede. Eller det er langsomt. Brugerne er i hvert fald ikke glade.
I gamle dage ville vagthavende lunte ned til serveren og tjekke, om alt kørte. Hvis ikke, ville han genstarte serveren. Ellers ville han gå hen til brugeren og se, hvad der var galt.
Men så nemt er det ikke længere. Virksomhederne lægger driften af deres websystemer ud af huset. Når kunderne klager, skal virksomheden derfor have fat i driftsleverandøren. Og her begynder den store pege-fingre-leg: Driftsleverandøren peger på netværksleverandøren som den skyldige. Han kan på sin side melde hus forbi og pege på brugernes internetudbyder som den ansvarlige. Her peger man på teleudbyderen.
Der er gode økonomiske argumenter for outsourcing. Det kan også være fornuftigt at lade virksomheden koncentrere sig om sin forretning og overlade it-ansvaret til specialister. Men det stiller nye krav til overvågning af den kvalitet, man giver sine brugere.
I dette nummer fortæller vi, hvordan Multidata har løst problemet med en overvågningsløsning. Den slags vil flere virksomheder få brug for. Har de ikke selv råd, må de kræve, at deres driftsleverandør stiller målbare garantier for kvaliteten.
Der bliver ikke færre af denne type problemer i fremtiden. Det skal overgangen til SOA (serviceorienteret arkitektur) nok sørge for. Her kommer hele it-systemet til at bestå af indbyrdes uafhængige tjenester. Så kan der for alvor komme gang i pege-fingre-legen.
OriginalModTime: 01-06-2006 12:53:20