Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 26. maj 2006.
Efter kinesiske Lenovo har overtaget IBM's pc-division er markedsandelene - ikke mindst i Europa - raslet ned, men nu skal en ny serie af billige bærbare lukke hullet til de førende.
Det lykkedes ikke kinesiske Lenovo at fortsætte IBM's pc-division uden at få skrammet næsen. I de seneste tal fra IDC er Lenovos markedsandel kommet ned på 11 procent, hvilket er et fald på fire procentpoint eller godt 26 procent på mindre end et år, og Lenovos europæiske topchef Milko van Duijl er da godt klar over, at den er gal, men efter hans opfattelse ikke værre end forventet.
- Der, hvor væksten i pc-salget har været, har først og fremmest været på bærbare til private, og der har vi ikke haft et produktsortiment, der kunne tilfredsstille den efterspørgsel. Ser man på vores salg i den høje ende, som har været det område, hvor IBM traditionelt har stået stærkest, så ser tallene positive ud, siger han.
Men blot fordi man har fået et slag i maven, behøver man ikke falde om. Og Milko van Duijl er da også overbevist om, at Lenovo vil vinde det tabte tilbage plus en hel del mere.
- Vi har implementeret en transaktionsmodel til vores partnere, der vil sælge til de små og mellemstore virksomheder, der gør det yderst interessant at sælge Lenovo pc'er. Modellen gør det både enkelt og hurtigt at få lukket et salg og er noget, vi forventer os meget af, siger den europæiske chef.
Da Lenovo overtog IBM's pc-division overtog de også hele IBM's salgsapparat, der først og fremmest var gearet mod salg til store og globale kunder. Men Lenovo ser fremtiden for sig selv i SMV-markedet, hvorfor selskabet dels har været på jagt efter nye partnere til dette segment, og dels nu også introducerer en ny række bærbare - specielt rettet mod den lave ende.
- Vi kan se, at det eksempelvis er Acer, der er løbet med den største vækst. Og når vi har tabt markedsandele, skyldes det, at vi ikke har haft modeller, der kunne konkurrere med Acer, men med introduktionen af vores 3000-serie, så har vi et slagkraftigt tilbud i den billige ende, siger Milko van Duijl.
Ud over at komplettere bredden af produkter har Lenovo også indledt en global branding-kampagne, der skal løfte Lenovo ud af intetheden og ind på nethinden.
Først og fremmest er Lenovo teknologisponsor ved de olympiske lege - både ved vinterlegene i Torino i Italien tidligere på året, og ved de kommende sommerlege i 2008 i Beijing, Kina. Derudover har Lenovo indledt samarbejde med den spanske fodboldklub Barcelona og i særdeleshed med deres stjernespiller - brasilianske Ronaldinho, der er udnævnt til officiel Lenovo-ambassadør.
- Vi er fast besluttede på, at Lenovo som mærke skal slås fast, og vi vil investere betydeligt i at opnå en position som det foretrukne valg, når det gælder pc'er, siger Milko van Duijl.
Billedtekst:
slagtilbud Den bærbare 3000-serie er Lenovos bud på et slagtilbud i den billige ende.
OriginalModTime: 26-05-2006 08:59:10