Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 19. maj 2006.
En af Microsofts største danske partnere, Columbus IT Partner, undrer sig over, at Microsoft går ind på det danske marked med konsulentvirksomheden Avanade.
Microsoft præsenterede i denne uge sammen med Accenture deres fælles selskab Avanade over for det danske marked.
Selskabet har eksisteret i flere år, men har ikke tidligere haft så fast grund under fødderne på det danske marked, som det får nu med egne kontorer og Lars-Bo Klausen som ny administrerende direktør. Avanade er først og fremmest en service- og konsulentforretning med fokus på Microsofts produkter inden for eksempelvis forretningssystemer og kundestyringssystemer - et område, hvor selskabet kommer til at konkurrere med eksempelvis danske Columbus IT Partner.
- Vi synes, det er underligt, at de går ind og konflikter med deres egen klare kanalstrategi. Vi har godt vidst, at Avanade var på markedet i andre lande, og at det så småt var på vej til Danmark allerede sidste år, men vi undrer os, siger administrerende direktør i Columbus IT Steen Hagengaard.
Kendt for klar strategi
Han peger på, at Microsoft netop er kendt for at have en meget klar strategi ved kun at have rene partnerskaber.
Selv om der bliver en ny spiller mere på markedet, forventer han dog ikke, at det vil skærpe konkurrencen.
- På nuværende tidspunkt ser vi det ikke som den store trussel i forhold til de andre store spillere på markedet, men det kan jo ændre sig, siger han.
Umiddelbart forventer Steen Hagengaard, at Columbus og Avanade vil kunne styre sig fri af hinanden på det danske marked, men netop det forhold, at Microsoft selv optræder som spiller på markedet, kan få væsentlige konsekvenser for samarbejdet mellem de to selskaber Microsoft og Columbus.
Mindre åbenhed
- Det afgørende er, hvordan de har tænkt sig at gebærde sig på det danske marked. For hvis vi kommer til at møde dem som konkurrenter, vil der være en mindre åbenhed fra vores side over for Microsoft om, hvad vi går og arbejder med. Vi har i dag en åben udveksling med Microsoft af, hvilke sager vi har i spil, men det kan vi ikke have, hvis de har andre interesser. Der bliver vi nødt til at holde kortene tættere ind til os selv, siger han.
Steen Hagengaard oplyser, at han tidligere har fremført kritik af Microsofts ageren i konsulentbranchen, men at Microsofts svar har været, at det ingen betydning ville få for Columbus.
- Vi vil løbende forholde os til, hvordan de vil udvikle deres forretning i Danmark, men det undrer os, at de overhovedet har den slags forretning, siger Columbus' danske direktør.
Billedtekst:
- Vi vil løbende forholde os til, hvordan de vil udvikle deres forretning i Danmark, men det undrer os, at de overhovedet har den slags forretning, siger Columbus' danske direktør, Steen Hagengaard.
OriginalModTime: 18-05-2006 14:35:39