Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 19. maj 2006.
Hvad har produktudvikling hos Microsoft og mascara-
producenter tilfælles? En hel del - fra et antropologs synspunkt. Amerikanske Anne Kirah har siden 1999 arbejdet med at inddrage almindelige menneskers hverdag i produktudviklingen hos Microsoft.
Et nervøst kig på uret. Tiden løber - som altid hurtigere end forventet. Ansigtet ser en anelse træt ud, så hun griber i håndtasken for at finde mascaraen, der kan friske op på situationen. Den lille sag smutter mellem fingrene, mens hun også fumler efter et lille spejl i tasken. Da taxien holder for rødt i et krydset, får hun endelig fat i begge dele og giver lynhurtigt øjenvipperne en omgang. Og som taxien svinger op foran hovedindgangen til virksomhedsdomicilet, bliver hun klar til at træde ind til mødet. Lige til tiden.
De fleste kvinder kender situationen. På vej mod næste stop - i bussen, toget, flyet eller som denne kvinde i taxien på vej til et møde. Og historien kunne da også være et klassisk eksempel fra design-antropologen Anne Kirahs arbejde som leder af markedsanalyser hos Microsoft.
Ikke fordi mascaraen volder særlige problemer for Anne Kirah selv - det tyder intet i hvert fald på denne eftermiddag i Fredericia, hvor Computerworld møder design-antroprologen ved konferencen Innozone.
Kvinden og mascaraen er til gengæld et eksempel på en typisk hverdagssituation, som virksomheder bør kende til, hvis de vil udvikle produkter, der kan gøre hverdagen lettere for forbrugeren. Hvad angår mascaraen ved at udvikle en indpakning, der ikke smutter mellem fingrene.
- Disse situationer fra almindelige menneskers hverdag - dem kan du ikke tænke dig til. Og du ser dem heller ikke i det øjeblik, du bringer folk ind i et laboratorium for at iagttage dem og deres brug af at bestemt produkt. Dem ser du kun, når du er derude sammen med dem i deres hverdagssituationer.
Og det er netop, hvad hun er.
Anne Kirah står klar ved dørtrinet og banker på hos de folk, der deltager i researcharbejdet hos Microsoft, allerede når de vågner. Og så følger hun dem hele dagen, indtil det er sengetid. Det kan være en dag i skolen eller på arbejdet. Det kan være, når de kører bil, stryger eller går på shoppetur. Det vigtige for hende som antropolog er at forstå, hvad der motiverer dem i dagligdagen. Herigennem bliver Microsoft, ifølge Anne Kirah, bedre til at producere nye produkter og features, der får en større betydning for almindelige menneskers hverdag.
- Folk køber kun et produkt, hvis det er udviklet og baseret på de behov, de har i hverdagen. Derfor er det vigtigt, at man kommer ud og oplever de frustrationer, som rigtige mennesker sidder med, når de benytter produktet.
Anne Kirah fungerer som leder for markedsanalyser og gennemfører projekter, der har indflydelse på Microsofts nuværende og fremtidige produkter - og sigter mod at forbedre features, grænseflader og den generelle brug af produkterne ved at give kunderne en stemme - og lytte til den.
Design-antropologen blev ansat hos Microsoft, hvor hendes første projekt "Real People - Real Data" skulle hjælpe softwareproducenten til at forstå, hvad der sker derude hos helt almindelige mennesker - for at udvikle den første version af Windows XP.
- Jeg så hurtigt, at Microsoft havde adskillige, meget talentfulde udviklere, som hele tiden fik nye ideer. Men de udsprang af en Microsoft-kultur - og ikke den kultur, almindelige mennesker lever i, fortæller Anne Kirah i sit oplæg "Challenges and Inspiration in the Development of New Business Concepts" på konferencen Innozone i Fredericia.
Anne Kirah understreger, at virksomheder bør være ydmyge over for kunderne - og klar til at lade sig ydmyge, hvis de vil forstå forbrugernes behov. Denne pointe illustrerer hun med et videoklip fra sit researcharbejde hos Microsoft.
- Jeg vil have, at produkterne skal gøre livet lettere for mig. Det må Microsoft lære at forstå, lyder kravet fra en af deltagerne i "Real People - Real Data". En kommentar der ifølge Anne Kirah bør prikke til enhver direktør. Det modsatte kan have en stor pris. Et produkt kan blive produceret meget hurtigt - og modtage stor begejstring hos kunderne. Men viser det sig, at det får maskinens øvrige programmer til at bryde ned eller sænker hastigheden på internettet voldsomt, så får de oplevelsen ødelagt.
- Og dræber man forbrugernes oplevelse, så kommer de ikke igen. Men man beholder dem ved at vente og lytte - og herefter bygge udviklingen af produktet på, hvad de ønsker - og hvordan de ønsker det, forklarer Anne Kirah, der pt. arbejder med udviklingen af MSN.
Den 45-årige design-antropolog er født amerikaner. Det første sprog, hun lærte at tale, var dog kinesisk, da hun sammen med sine forældre flyttede til Asien som helt lille. Flere år senere vendte familien tilbage til USA. Trangen meldte sig dog til at komme ud i verden igen, og hun fandt en lille plet på verdenskortet - langt væk fra Asien og USA - som hed Norge, og her besluttede hun sig at rejse til for at læse sosial pedagogik på Oslo Universitet, hvor hun skulle gennemføre et grundforløb for at kunne læse videre.
- Der var nogen, som opfordrede mig til at vælge antropologi, fordi det var let at gennemføre, siger Anne Kirah og griner lidt ved tanken.
- Men efter første lektion var jeg helt overvældet. Jeg havde levet og arbejdet i mange forskellige lande - og jeg forstod jo selv, hvor vigtigt det er at lære andre folk og deres kultur at kende, fortæller Anne Kirah, der de efterfølgende år gennemførte sine studier i Norge, læste psykologi på Washington University, rejse en del rundt i verden og blev senere ansat i et researchprojekt hos et at verdens største flyproducenter, Boeing.
For syvethalvt år siden modtog Anne Kirah et telefonopkald fra Microsoft, der tilbød hende et job. Hendes første reaktion var et stort spørgsmålstegn. Hun havde ikke meget kendskab til softwaregiganten og var bestemt ingen ørn til teknik.
- Og det er jeg bestemt heller ikke i dag, lyder det fra Anne Kirah, som stadig kan lide at bruge pen og papir, når hun arbejder. Design-antropologen tror i det hele taget ikke på et papirløst samfund. Vi har behov for små gule sedler - og vi har behov for at have et print af den helt særlige "someone" i vores pengepung. Ifølge Anne Kirah leder mennesker i dag efter enkelthed i deres hverdag.
- Folk modtager information i overflod. Det er blevet et stort kaos, som mange søger at komme ud af. De vil have enkelthed, enkelthed, enkelthed, lyder det fra Anne Kirah, der ikke er i tvivl om, at succesen rammer de virksomheder, som ikke halser efter konkurrenterne for at være først på markedet med den nyeste feature. Den rammer til gengæld de virksomheder, der tør trække vejret og tage sig tid til at forstå forbrugerne.
- Vi befinder os midt i den teknologiske revolution. Og lige nu handler det om at forvandle kaos og kompleksitet til enkelthed. Produkterne skal simpelthen gøre hverdagen lettere, vurderer Anne Kirah og tilføjer, at virksomheder begår en stor fejl, hvis de lukker ørerne for forbrugernes stemme.
Billedtekst:
design-antropologi
Folk higer efter produkter, som gør hverdagen lettere for dem. Derfor skal virksomheder lære at forstå, hvad der motiverer forbrugeren i dagligdagen
- og inddrage det i produktudviklingen, mener Anne Kirah, der delte ud af sine erfaringer på innovations-konferencen Innozone i Fredericia.
Den 45-årige amerikaner er design-antropolog hos Microsoft, hvor hun pt. arbejder med udviklingen af MSN.
Foto: Lars Lindskov
Boks:
Anne Kirah skal udvikle konceptmageruddannelse
Den amerikanske design-antropolog fra Microsoft, Anne Kirah, var blandt talerne til innovationskonferencen Innozone, der ifølge innozone.dk samlede 1.500 studerende, erhvervsfolk, rådgivere og uddannelsesledere til en omgang inspiration og nye tanke.
Under titlen "Challenges and Inspiration in the Development of New Business Concepts" gav Anne Kirah tilhørerne et indblik i, hvor vigtigt det er at inddrage forbrugerne i produktudviklingen. Den 45-årige design-antropolog er desuden hyret af Trekantsområdet Danmark til at opbygge undervisningen og sammensætte lærerstaben til en ny, international uddannelse som konceptmager i Trekantområdet.
Uddannelsen, der begynder i foråret 2007, skal hjælpe virksomhederne med at blive bedre til at skabe innovative produkter og koncepter. Yderligere oplysninger findes på www.trekantomraadet.dk og www.innozone.dk.
OriginalModTime: 18-05-2006 14:24:41