Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. maj 2006.
Danmark risikerer at opleve en talentflugt af lovende unge spiludviklere til udlandet og miste grundlaget for at skabe en ny dansk milliardindustri. Det kan blive konsekvensen af, at hverken politikere eller erhvervslivet investerer i at skabe stærke kreative rammer om de spirende danske spiludviklere.
Eksperterne står nærmest i kø for at advare om udviklingen, som det fremgår af denne udgave af Computerworld.
Den globale danske succes Hitman fra IO Interactive kan med andre ord blive et ensomt monument over en uforløst kreativ dansk fremtidsindustri af den slags, som så mange sukker efter.
Det var en bedrift, da Janos Flössers kreative team for godt fem år siden lancerede Hitman som en global succes - men det var ikke nødvendigvis en ren tilfældighed, at det skete i Danmark. Det kræver stålsat kreativitet og fokuseret legelyst at skabe den slags intelligente digitale universer, som Hitman repræsenterer. Selve programmeringen kan foregå mange steder i verden, men den kreative proces har særligt gode forudsætninger i den danske kultur, hvor discipliner som leg og læring er kulturelle kernekompetencer.
Det synes derfor klart, at Danmark bør satse på en global rolle som kreativt eksperimentarium for fremtidens intelligente spil, men i modsætning til de mange ressourcer, der er investeret i traditionelle områder som landbrugscentraler og transportcentre og industriområder, så mangler der investeringer i et dansk spiludviklingscenter. Det er desto mere kritisk, eftersom Danmark mangler forskningslokomotiver som Stanford, MIT og Austin, der i USA har trukket en række stærke it-udviklingsmiljøer i gang.
Perspektivet i udviklingen rækker imidlertid langt ud over tabet af en potential dansk it-milliardindustri. Internetbaserede computerspil som Counterstrike er ren team-building i virtuelt samarbejde og repræsenterer læringsmiljøer, hvis pædagogiske og konkurrencemæssige potentiale først så småt er ved at blive udfoldet. Det ville være oplagt for Danmark at indtage en førerposition inden for den digitale læring ved at kombinere spil og undervisning.
Det handler her ikke kun om potentielle danske milliardindtægter, det handler om nye pædagogiske værktøj, der kan tilføre danske børn og voksne kompetencer af den slags, som er afgørende for at begå sig i den globale konkurrence. Desværre er mulighederne for at forvandle dansk digital pædagogik til et konkurrencevåben i globaliseringen ikke de bedste. Bortset fra den svage erhvervsudviklingssatsning har den danske lærerstand ikke evnet at gribe den nye teknologi og føre dansk pædagogik succesrigt ind i en ny digital tidsalder. Det dokumenterer en ny rapport fra Rambøll Management, som Computerworld omtalte i sidste uge.
Ifølge rapporten er de danske børn og forældre mere klar til fremtidens digitale kultur, end børn og forældre i de øvrige nordiske lande. Desværre forholder de danske lærere og skoleledere sig derimod passivt og udnytter it mindre i undervisningen, end lærerne i de øvrige nordiske lande.
Det er en stor skam. Ikke bare for lærerstanden, men for Danmark. Tænk, hvilke berigende nyskabelser vi kunne have frembragt inden for læring og leg, hvis den danske lærerstand havde været lidt mere nysgerrig og lidt mere udviklingsorienteret. Det kunne uden tvivl have givet de danske politikere og investorer mod på at investere i den spirende spilindustri, som har så vidtrækkende perspektiver.
OriginalModTime: 10-05-2006 13:52:29