Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 5. maj 2006.
Den danske registrator af domænenavne Speednames satser nu på full-service
internethåndtering gennem blandt andet
nye partnerskaber.
Siden slutningen af 90'erne har danske Speednames været synonym med hurtig og automatisk domænenavnsregistrering. Men efter selve domænenavnet er blevet en mere og mere central del af virksomhedernes kommunikation med omverdenen har selskabet set sig om efter nye udviklingsmuligheder for forretningen, og det strategiske blik er faldet på et full-service koncept for virksomheders placering på nettet.
- I takt med, at danske og udenlandske virksomheder bliver bedre til at inddrage internettet i værdikæden, bliver deres behov for tilhørende services og rådgivning større. Vi tror på, at kunderne i længden kun vil gå et sted hen for at købe hele pakken. Derfor vil det blive et stort vækstområde for os, siger Michael Kanstrup, der siden årsskiftet har været direktør for salg og marketing i Speednames.
Partnerskaber
Det nye "one-stop-shopping"-koncept er baseret på et tæt samarbejde med en række partnere, der skal supplere Speednames' øvrige produktportefølje inden for domænenavnsregistrering. Fremover vil den danske domæneregistrar tilbyde flere domæne-relaterede produkter, som blandt andet søgemaskineoptimering og udstedelse af sikkerhedscertifikater.
Speednames har blandt andet indgået samarbejde med den danske virksomhed Netpointers, der har specialiseret sig i søgemaskineoptimering og har desuden også en partneraftale med amerikanske Comodo, der har specialiseret sig inden for sikkerhedsgodkendelse ved online-transaktioner via SSL-certifikater.
Ifølge Michael Kanstrup er Speednames langt fra færdig med at se på potentielle samarbejdspartnere. Blandt andet er selskabet på udkig efter partnere med kernekompetencer inden for jura og varemærkeret, ligesom selskabet også er på udkig efter partnere inden for branding og markedsføring.
- Området er så stort, og vi har ikke ambitioner om at være eksperter i hver enkelt niche, så vi vil lave partnerskaber med de bedste i markedet, siger han.
Siden 2004 har Speednames samarbejdet med Mondo om hosting af domæner. Dette samarbejde bliver en del af "one-stop-shopping"-konceptet.
I øjeblikket har Speednames vækstrater på omkring 30 procent om året og Michael Kanstrup er sikker på, at væksten vil fortsætte de kommende år.
Billedtekst:
- Vi har et af de bedste systemer i Europa til domænehåndtering. Nu vil vi gøre det enklere for vores kunder at tilkøbe de øvrige nødvendige services, som de har behov for. Det er i det lys, at vi skal ud og finde nye samarbejdspartnere, og vi er kræsne, siger Michael Kanstrup. Foto: Torben Klint
OriginalModTime: 04-05-2006 14:31:39