Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 5. maj 2006.
Det er først begyndt. Internet-revolutionen er end ikke ti år gammel. Den 15. maj 1997 blev Amazon børsnoteret og rejste 300 millioner kroner til den ambitiøse iværksætter Jeff Bezos og hans vision om en digital boghandel, der var alle andre overlegen.
Begejstringen over den nye teknologis revolutionære muligheder nåede i de følgende tre år hysteriske højder for at ende med et monumentalt børskollaps, da forventningerne viste sig at være umulige at indfri, i hvert fald på kort sigt. Internettet blev til technologia non grata i mange år i offentligheden.
I dag har internettet med alle tilhørende applikationer udviklet sig til rent faktisk at kunne det, der før var mere visioner end virkelighed. Google har gjort internetbannere til en guldrandet forretning med en forretningsmodel, som bliver takseret til 600 milliarder kroner. Den it-skeptiske mediemogul Rupert Murdoch har investeret 10 milliarder kroner i sociale internetmedier som MySpace. Iværksætterne Niklas Zennström og Janus Friis har revolutioneret telefonsamtalen med Skype og er blevet internetmilliardærer på det.
Investorerne har genfundet tilliden til it. I USA blev omkring 50 it-virksomheder børsnoteret sidste år, og i Danmark er flere års it-børspause brudt med børsnoteringen af spillefirmaet Deadline Games i december og forretningssystem-virksomheden cBrain i februar - og som Computerworld online kunne rapportere i denne uge er flere andre it-virksomheder som Notabene, Sifira, ITE og Zepto på vej.
Faktisk befinder vi os - som Gartner Group udtrykker det - i "den anden internetbølge", hvor væksten denne gang er drevet frem af forretningsmodeller, der reelt leverer overskud på bundlinjen takket være teknologi, der rent faktisk virker.
Det store spørgsmål er nu, hvordan vi positionerer os - som mennesker, virksomheder og nationer - til at realisere det fulde udbytte af den "nye" eller ufuldendte internetrevolution. Som EU-kommissær Viviane Reding siger i et interview med Computerworld i dag på side 18-19 har Europa en mulighed for at blive en global it-stormagt, hvis vi forstår at nytænke os til originale løsninger ved at koble den nye teknologi med vores gamle kultur - de værdier og kompetencer, der er særligt europæiske. Ellers vil slaget om fremtiden blive afgjort på USA's præmisser.
Måske skulle vi ikke grine alt for længe af tanken om et europæisk "Google", der kan mobilisere den kulturelt mangfoldige europæiske viden i en kontekst, der matcher den europæiske tænkning. Ideen er ikke skæv.
Vi har i Danmark alle muligheder for at positionere os i fronten af den nye internetbølge - teknologisk, forretningsmæssigt og samfundsmæssigt - og blive et arnested for morgendagens digitale civilisation, hvor ny teknologi løfter og styrker livsmulighederne for den enkelte og velstanden for de mange. Danmark topper i dag alle toneangivende ranglister over verdens mest netværksparate og it-rustede nationer. Intet land har flere borgere, virksomheder og offentlige myndigheder, der bruger mere it, end Danmark.
Men hvis vi skal udnytte denne styrke til at forme vores fremtid og inspirere verden, så kræver det en bred, visionær debat om mulighederne og forudsætningerne - en debat, som i for mange år har lidt under dotcom-boblens skygge og mislykkede it-projekter.
Den debat vil Computerworld - naturligvis - danne en ramme om. På godt og på ondt. Tag del i den. Som Gandhi sagde, du er selv den forandring, du ønsker at se.
OriginalModTime: 04-05-2006 14:00:04