Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. april 2006.
Statens it-råd vil have offentlige organisationer til at arbejde efter den internationale ITIL-standard.
De offentlige organisationer bliver mere afhængige af velfungerende it-systemer, som samtidig bliver mere komplekse. Det stiller krav om effektivisering og styring af it, og derfor anbefaler Statens it-råd nu, at den offentlige sektor benytter den internationale ITIL-standard (IT Infrastructure Library) til at få styr på processerne.
Det sker med rapporten "Anbefalinger og vejledning om indførelse af ITIL i den offentlige sektor".
- Vi anbefaler, at organisationerne tager udgangspunkt i ITIL-standarden for at få fastlagt de nødvendige processer - men at de tilpasses den type organisation, der er tale om. Alle skal ikke gøre alting - men det de har brug for, siger vicedirektør i Videnskabsministeriet og medlem af Statens it-råd Mikkel Hemmingsen.
Vejledningen er baseret på en foranalyse gennemført af Videnskabsministeriet og Rambøll Management for Statens it-råd. Den konkluderer, at ITIL er det bedste bud på "best practices" for IT Service Management-processer og -ydelser.
Anbefalingen har de statslige koncern-it funktioner som primær målgruppe, men både amter og kommuner bør også kigge med, lyder det fra Mikkel Hemmingsen, der fremhæver, at gennemførelse af en ITIL-proces vil skabe et bedre grundlag for en eventuel outsourcing.
- En af forudsætningerne for en succesfuld outsourcing er, at organisationen selv får styr på processerne. Det skal være fuldstændig klart, hvad der overdrages - dermed får man også en bedre forventningsafstemning, forklarer han.
Outsourcing var også et element, da Forsvaret fattede interesse for ITIL for omkring seks år siden, hvor det blev besluttet at foretage en konsolidering af it-driften.
"På daværende tidspunkt var it-driften præget af en høj grad af decentralisering med deraf følgende styrings- og driftsmæssige problemer. Der var således tanker om at foretage en mere omfattende outsourcing af driftsopgaverne," lyder det i rapporten om Forsvarets overvejelser.
Mens Forsvaret var en af de første organisationer i Danmark, som fattede interesse for ITIL, er der ifølge underdirektør hos Rambøll Management Ejvind Jørgensen i dag tale om et boom i antallet af virksomheder, der ønsker at implementere ITIL.
Ifølge Rambøll-rapporten "IT i Praksis 2005" er andelen af offentlige virksomheder, der helt eller delvist anvender ITIL eller lignende Service Management standarder, steget fra 11 procent i 2004 til 23 procent i 2005.
- Og vi forventer at se et boom i 2006, hvor andelen vil kunne ramme op mod 40 procent, siger Ejvind Jørgensen.
Han peger på, at virksomheder, der har implementeret ITIL, præsterer bedre på alle områder de måles på i rapporten "IT i Praksis" - blandt andet på kvalitet, drift, support og levering af projekter inden for tid og scope samt på evnen til at skabe forretningsværdi. Det skyldes, at de får bedre styr på processerne - og dermed kan flytte energi og ressourcer over på de værdiskabende aktiviteter.
Boks:
Erfaringer med ITIL
Flere statslige organisationer har erfaringer med ITIL:
Forsvaret: "Det er vigtigt at arbejde med forandringsledelse. Både generelt og i forhold til den enkelte, som måtte have forståelses- eller motivationsproblemer."
Undervisningsministeriet: "Det er vigtigt, at der arbejdes med at skabe den samme forståelsesramme. Der skal anvendes en entydig terminologi. Dette kan også bruges som argumentation imod de medarbejdere, som siger at ITIL blot er "gammel vin på nye flasker."
Udlændingestyrelsen: "Det er altafgørende, at it-chefen går foran - både med hensyn til uddannelse i ITIL og i det daglige."
Undervisningsministeriet: "Hvis vi skulle begynde forfra i dag, ville vi have foretaget en modenhedsafklaring som grundlag for vores indførsel af ITIL
Kilde: "Anbefalinger og vejledning om indførelse af ITIL i den offentlige sektor"
Boks:
Outsourcing efter ITIL
Standardisering er et af nøgleordene, når SKI (Statens og Kommunernes Indkøbs Service) på mandag vælger leverandører til en rammekontrakt for outsourcing af it-drift på mainframe og midrange-udstyr.
Rammekontrakten vil nemlig indeholde mulighed for, at al offentlig it-drift standardiseres efter ITIL eller tilsvarende principper.
I alt forventes det, at det offentlige vil indkøbe outsourcing af it-drift for op mod 500 millioner kroner årligt de næste to-seks år.
OriginalModTime: 20-04-2006 14:09:29