Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. april 2006.
Hver fjerde offentlige myndighed har en strategi for in- og outsourcing. Det er
alt for få, mener Dansk Handel & Service.
Hos over halvdelen af de offentlige myndigheder ligger der et stort potentiale i at forbedre styringen af it. Sådan lyder budskabet fra Dansk Handel & Service, hvor erhvervspolitisk konsulent Christian Ohm peger på, at flere myndigheder bør blive bedre til at lægge en strategi for, hvor og hvordan it-opgaverne løses bedst.
Rapporten "Nøgletal om informationssamfundet Danmark 2006" fra Ministeriet for Videnskab Teknologi og Udvikling og Danmarks Statistik viser, at 43 procent af de offentlige myndigheder har lavet en strategi for in- og outsourcing af it-opgaverne.
- At 6 ud af 10 myndigheder ikke har foretaget den refleksionsopgave, der ligger i at lave en strategi for, om it-opgaverne løses bedst internt eller eksternt - det synes vi er lidt sølle, siger Christian Ohm fra Dansk Handel & Service, som har flere it-leverandører blandt medlemmerne.
Han peger på, at der er store besparelser og effektivisering af hente, hvis myndighederne vælger at outsource eksempelvis it-driften. Og han efterlyser derfor krav til myndighederne om, at de skal lave en sourcingstrategi.
Landets kommuner og amter arbejder dog for tiden på højtryk for at få de nye storkommuner og regioner på plads. Derfor ønsker hverken KL (kommunernes landsforening), Amtsrådsforeningen eller Den Digitale Taskforce at skubbe på med nye krav lige nu.
- Det er vores forventning, at der i forbindelse med oprettelsen af de nye regioner vil blive taget beslutninger om mere overordnede it-strategier, der også omfatter in- og outsourcing. Men det er noget, de nye regioner selv skal beslutte. Vi har ingen planer om at gå ud og påvirke dem, siger Jesper Kervin Petersen, der er fuldmægtig i Amtsrådsforeningens Kontor for Sundheds-IT, Kvalitet og Indkøb.
Generelt bevæger det offentlige sig mod større it-enheder - dels fordi staten i stigende grad arbejder mod fællesskaber og koncern-it, dels fordi kommuner bliver sammenlagt. Det betyder, at mange organisationer er i gang med en konsolidering på it-området. Og det bør de ifølge underdirektør i Rambøll Management Ejvind Jørgensen få styr på, inden de begynder at outsource.
- For enheder, der står i en konsolideringsproces, er det vigtigt at få den gennemført, få styr på processerne - og genvundet kontrollen, inden man kan blive en kompetent organisation, der outsourcer, siger Ejvind Jørgensen, der dog forventer, at de større enheder i det offentlige vil blive langt mere strategiske på it-området. Og at det vil presse sourcing-diskussionerne op til overfladerne flere steder.
Også KL forventer, at outsourcing vil få større betydning, når de nye storkommuner er kommet på plads.
- Jeg er optimistisk i forhold til, at outsourcing vil få en langt større betydning, når de nye kommuner først har manifesteret sig og er kommet i drift. Men lige nu står der vældig meget på dagsordenen i forbindelse med kommunalreformen. Og vi vil ikke sætte pres på med nye krav, før vi har set, hvordan de nye kommuner kommer fra start, siger centerleder for Kontoret for administration og it hos KL Jens Ole Back. Han kan til gengæld godt forestille sig, at der kommer gang i outsourcingtankerne, når kommunerne har taget hul på 2007.
Lars Frelle-Pedersen, leder af Den Digitale Taskforce under Projekt Digital Forvaltning, peger på, at der i forbindelse med regeringens globaliseringsudspil allerede er initiativer undervejs. Udspillet lægger op til en udsbudspolitik, hvor staten forpligtes til at vurdere, hvilke opgaver der er udbudsegnede. Og it-opgaver vil være en helt naturlig del af vurderingen af, vurderer Lars Frelle-Pedersen.
Tema om outsourcing
Læs vores temaer om outsourcing
på cw.dk/outsourcing fra 18. april
og i den næste udgave af avisen, der udkommer fredag efter påsken.
OriginalModTime: 06-04-2006 15:14:53