Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. marts 2006.
Vi kender dem: Stædige sælgere og leverandører, der tror, de kan det hele, men i virkeligheden ikke aner, hvad de laver. Fire chefer fortæller om sludder, snak og salgsgas.
Jakob Andersen, it-chef i Kvadrat:
- En meget insisterende sælger ringede mig op, og jeg kunne simpelt hen ikke slippe af med ham, hvilket var enormt irriterende. Senere samme eftermiddag ringende en ny sælger fra samme firma, som introducerede sin salgstale med, at han gerne ville beklage, det var så lang tid siden, at de havde snakket med mig, og at det skulle der rådes bod på. Jeg afbøjede ham pænt med navnet på hans kollega, en oplysning om, at det altid er godt at opdatere sit CRM-system, og at Microsoft desuden har nogle både billige og effektive CRM-systemer.
Torben Tambo, it-chef i Bestseller:
- Det er altid en mærkværdig oplevelse, når der kommer en sælger ud og vil sælge en et headset, hvis det, man i virkeligheden troede, han skulle introducere, var en IP-løsning. Det handler egentlig mere om, hvem salgsvirksomhederne sætter til at booke møder. Det er en tidsrøver for mig, men faktisk også synd for sælgeren, der tror, man i det mindste er lidt interesseret, når man nu har booket et møde. Grunden til, at man aftalte et møde i første omgang, var jo, at han kom fra en virksomhed, der solgte IP-løsninger. I virkeligheden sælger han noget helt andet, og i øvrigt kommer han fra et søsterselskab til den virksomhed, man troede, han kom fra.
Arne Hougaard Nielsen, it-direktør i Cowi:
- Der er overraskende mange leverandører, der bruger en utrolig primitiv salgsmetode. De sætter det, jeg oplever som yngste medarbejder, til at ringe rundt, spørge efter den it-ansvarlige og booke salgsmøder. Det betyder, at jeg bliver ringet op af en ung, uerfaren sælger, der vil booke et møde. Det kommer der ikke nogen ligeværdig dialog ud af og naturligvis ikke noget møde. Jeg opfatter det som fuldstændigt barokt, at man kan forestille sig, at det er en smart måde at sælge på. Jeg undrer mig såre over den primitive markedsføring. Så det er derfor sjældent, jeg får lejlighed til at høre en salgstale, der er decideret ude af proportioner.
Hans Ewertsen, it-chef i Sahva:
- Det mest mystiske, jeg har været ude for, var, da vi skulle have en løsning til vores detailkæder. Der blev gået utrolig meget op i kravspecifikationen, hvilket var en fremmed arbejdsmetode for mig, da jeg generelt ikke er tilhænger af den metode. Men vi blev da enige med vores leverandører om, at løsningen skulle kunne lave boner og fakturaer etc. Endelig troppede vores leverandør op med et system med bare ét problem: Det kunne ikke håndtere momsberegning, da der ikke stod noget om momsspecifisering i kravspecifikationen! Omvendt bad jeg dem så om at fjerne alt det ved systemet, det kunne, der ikke stod i kravspecifikationen. På trods af, at vi var i gang med implementeringen, endte det med, at vi skrottede det hele og valgte en helt anden løsning.
OriginalModTime: 30-03-2006 13:59:47