Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. marts 2006.
Hos Rosendahl har en satsning på outsourcing af driften ændret it-afdelingens funktioner. I dag er leverandør- og kontraktstyring blandt it-chef Brian Petersens vigtigste roller.
Når vandkaraflerne eller krydderikværnene fra Rosendahl produceres, sendes på lager og sælges til udlandet, foregår det ikke fra domicilet i Hørsholm. Designvirksomheden har nemlig en strategi, hvor ordet outsourcing er skrevet med store typer. Alt, hvad der ikke hører til virksomhedens kerneforretning, lægges ud til eksterne kræfter, mens fokus rettes mod udviklingen af Rosendahls designkollektion.
Derfor var det nærliggende også at kigge på mulighederne på it-området.
Ideen blev sået hos administrerende direktør Henrik Rosendahl under et Microsoft-seminar i Bella Center i 2004. Han bankede på hos den daværende systemadministrator og igangsatte et projekt, der skulle analysere Rosendahls muligheder for at outsource driften af it.
Projektet blev dog forkastet nogle måneder senere. På det tidspunkt havde Brian Petersen været ansat hos Rosendahl i tre år som supporter, han havde fulgt projektet nøje - og spottet, at man manglede en forretningsmæssig tilgang til opgaven.
Da han kort tid senere sagde ja tak til en plads i it-chefstolen, var han derfor klar til at begynde på en frisk med projekt outsourcing. Og da var timingen perfekt. Rosendahl havde de foregående tre år foretaget en række store investeringer i it og stod over for at skulle skifte ERP-system, investere i nye servere samt forny servicekontrakter på de eksisterende. Derfor igangsatte man to sideløbende projekter, hvor den daværende systemadministrator skulle vurdere, hvad det krævede at beholde it-driften på egne hænder, mens Brian Petersen gennemførte en analyse af outsourcing-mulighederne.
Da it-chefen fremlagde sine resultater, lød reaktionen hos ledelsen: "Hvorfor har vi ikke gjort det noget før". Valget faldt på Mondo som leverandør, og i dag har Rosendahl outsourcet serverdrift, infrastruktur og er i gang med outsourcing af en ip-telefoni-løsning. Ifølge Brian Petersen skyldes det netop, at han valgte en forretningsmæssig vinkel på opgaven.
- Jeg gennemgik alle vores systemer med kritiske øjne og havde fokus på forretningens brug af it. Altså eksempelvis hvordan vi anvender data - og ikke, hvordan vi opbevarer dem og tager backup, siger han.
Medarbejdernes reaktion
Den største udfordring har ifølge Brian Petersen været at håndtere medarbejdernes reaktion særligt i forhold til systemadministratoren, som argumenterede for at holde it-driften i eget hus.
- Det blev hurtigt klart, at vi bevægede os mod en outsourcing-model. Og det påvirkede naturligvis systemadministratoren, forklarer it-chefen, der påpeger, at det er meget vigtigt at have en klar og gennemarbejdet plan for, hvad der meldes ud til medarbejderne og hvornår. Men det er svært.
- Bliver det meldt ud, at der står outsourcing i strategien, er der risiko for, at folk flyver fra reden, fordi deres funktion bliver truet.
Han vægtede derfor højt, at Mondo tilbød at ansætte Rosendahls systemadministrator. Netop fordi hans kernefunktion blev fjernet fra Rosendahl.
Brian Petersen måtte sige farvel til en af kollegerne i den tre mand store it-afdeling. Alligevel føler han, at han har fået en meget større it-afdeling af trække på.
- Det føles, som om vi har fået en meget større it-afdeling hos Rosendahl, fordi vi nu kan trække på et stort net af spidskompetencer, som ikke var tilgængeligt tidligere, forklarer Brian Petersen, der selv gik ind til en ny rolle som it-chef.
- Rollen som it-chef er generelt under forandring. Vi skal indtage en servicerolle og flyde rundt i organisationen for at opsnappe, hvad der er vigtigt for forretningen, forklarer Brian Petersen, hvis rolle i dag har fokus på håndtering af leverandører, opbygning af samarbejder og udarbejdelse af kravspecifikationer.
Han skal ikke være teknisk ekspert, men forstå hvordan de forskellige it-systemer integreres og giver den optimale funktion i Rosendahls forretning. Og den rolle er han godt tilfreds med.
Billedtekst:
- Bliver det meldt ud, at der står outsourcing
i strategien, er der risiko for, at folk flyver
fra reden, fordi deres funktion bliver truet,
siger Brian Petersen, it-chef hos Rosendahl.
Foto: Torben Klint
Boks:
Gode råd fra Rosendahl
Leverandører skal måles: Rosendahl valgte bevidst at søge efter en mindre leverandør for
ikke at forsvinde blandt de rigtig store danske
virksomheder. Efter at have scannet markedet
for udbydere, blev der taget kontakt til tre-fire af dem, som en gruppe fra Rosendahl aflagde et besøg.
Feltet blev hurtigt reduceret til to; Mondo og
TDC Hosting, der blev vurderet på alle punkter.
Det skete i et Excel-ark, hvor de to leverandører blev vurderet og fik point på målbare punkter som pris og produkt. Det viste dog ikke den store forskel på de to leverandører. Og derfor blev mavefornemmelsen det afgørende for valget.
- Der er mange elementer, som ikke er direkte målbare. Og det er vigtigt, at valget ikke kun træffes på baggrund af tal og kurver. Vi var også omkring, hvordan vi forventede, leverandøren ville udvikle sig i fremtiden, og om kemien passede, forklarer it-chef Brian Petersen.
Del ideer og erfaring med leverandøren: Rosendahls it-chef Brian Petersen holder i dag ugentlige møder med outsourcing-leverandøren Mondo, hvor der bliver overleveret og skabt mange nye ideer til, hvordan it-driften optimeres.
Brian Petersen understreger dog, at man som kunde skal holde fast i, at den endelige beslutning ligger i virksomheden.
Boks:
Rosendahl
Designvirksomheden Rosendahl blev stiftet i 1984 og har hjemme i Hørsholm.
Virksomheden har cirka 60 ansatte og er leverandør af design som Grand Cru Vinserien, Lin Utzon Vaser, H.C. Andersen Stellet samt en lang række designprodukter.
OriginalModTime: 04-04-2006 09:19:35