Når leverandøren skal vælges

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. marts 2006.


På det danske marked for IP-telefoni findes der en række leverandører - og junglen vokser fortsat. Derfor skal it-chefen holde tungen lige i munden, når valget skal træffes.
Pejler telefonitankerne mod IP i virksomheden, er udbuddet af leverandører overvældende. Det kan være lidt af en jungle at finde rundt i for en it-chef, der naturligvis er på jagt efter den helt rigtige leverandør, det helt rigtige system og den helt rigtige pris.
Teleanalytiker Torben Rune, der hos Netplan rådgiver virksomheder om blandt andet IP-telefoni, kalder denne opgave en udfordring. Han råder virksomheder til at sætte omfanget af egne behov lig med størrelsen på udbyderen.
- Er det et lille anlæg, man er på jagt efter, kan man sagtens købe det af en af de mindre leverandører, som er en god samarbejdspartner og er lige om hjørnet, hver gang det brænder på, vurderer Torben Rune.
Han tilføjer dog, at jo større kompleksitet, virksomheden efterspørger i anlægget - jo større krav er der naturligvis også til, at leverandøren kan løfte opgaven. Og det kan betyde, at virksomheden bør alliere sig med en af de store leverandører.
Bundet til leverandøren
Når valget falder på en leverandør, bør virksomheden være opmærksom på, hvor tæt den binder sig til leverandøren. Ifølge Kim Eriksen, seniorkonsulent hos PA Consulting Group, er det klassisk, at store virksomheder ofte vælger omfattende løsninger med fokus på sikkerhed, leverance og support, mens mindre virksomheder er mest fokuseret på prisen.
- Hvis noget går galt med leverandøren og serviceaftalen, vil mindre virksomheder typisk kunne skifte forholdsvis let til en anden leverandør, fordi løsningen ikke er så omfattende, mens det kan være svært for de store virksomheder, forklarer Kim Eriksen.
Han tilføjer, at enhver virksomhed - uanset størrelse og behov - bør udarbejde en grundig service level agreement, så leverandøren på skrift forpligtes til at levere den ønskede vare og service.
Hertil er der hjælp af hente. Eksterne konsulenter står klar til at give en hånd. Der findes forskellige software-værktøjer, som guider virksomheden igennem arbejdet. Det er også muligt at finde inspiration på internettet blot ved at søge på "service level agreement". Og så er der naturligvis også muligheden for at købe bøger om emnet - og læse sig frem.

Billedtekst:
- Er det et lille anlæg, man er på jagt efter, kan man sagtens købe det af en af de mindre leverandører, som er en god samarbejdspartner og er lige om hjørnet, hver gang det brænder på, vurderer teleanalytiker Torben Rune, Netplan. Foto: Torben Klint

Boks:
Overvej en kombination med mobiltelefoni
IP-telefoni kan endnu ikke leve op til alle krav om mobilitet og tilgængelighed, som en virksomhed kan have.
- Er der tale om en virksomhed med folk, der ofte er ude af huset, så kan
IP-telefoni alene ikke dække behovet. Da vil GSM være det, der duer, lyder det fra teleanalytiker Jesper Haumann fra Devoteam Fischer & Lorenz.
Derfor kan virksomheder overveje at satse helt på mobil­telefoni - eller en kombination af IP-telefoni til de stationære medarbejdere og mobiltelefoni til dem, der ofte er på farten. Dog påpeger teleanalytikeren, at vi pt. befinder os i teknologisk vadested, hvor IP-telefoni og mobiltelefoni på nogle punkter kan være svære at integrere. Eksempelvis er det ikke muligt at lave grupper på tværs af ansatte på mobiltelefoner og ansatte på IP-telefoner, så et opkald fra en kunde til enhver tid viderestilles til en ledig medarbejder, uanset om vedkommende sidder med en mobiltelefon eller en IP-telefon.

Boks:
Store forventninger til hostet IP-telefoni
En del virksomheder har allerede skiftet deres analoge telefonsystemer ud med egne IP-telefoni-løsninger. Ifølge IDC er det dog hostet IP-telefoni - eller lejede løsninger - der er det brandvarme emne lige nu, og forventningerne til markedet er store i løbet af 2006.
Samme tendens mærker Jesper Haumann, teleanalytiker hos Devoteam Fischer & Lorenz, der henviser til, at en række store organisationer som Skat, A.P. Møller og Danske Bank har valgt hostet IP-telefoni. Han påpeger dog, at hostet IP-telefoni i særdeleshed også er en oplagt valgmulighed for mindre og mellemstore virksomheder.
­- Virksomheden slipper for at skulle tænke over drift, vedligeholdelse og fastholdelse af med­arbejdere med kompetencer inden for telefoni.
Det køber de sig til, forklarer han.
Ifølge IDC vil der for de virksomheder være tale om hostede IP-telefoni-løsninger, mens de mindre og mellemstore virksomheder vil få tilbudt løsninger og pakker med IP-telefoni som en service eller en lejet løsning. Eksempelvis ved at en virksomhed lejer plads på en såkaldt PBX-central hos et teleselskab. Typisk vil det koste et engangsbeløb at få oprettet en lejet løsning og derefter et månedligt abonnement. Derved slipper virksomheden for selv at drive anlægget.

OriginalModTime: 03-04-2006 14:22:22




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere