Vigtige elementer i analysefasen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. marts 2006.


Før en virksomhed kaster sin kærlighed over IP-telefoni, er det vigtigt at analysere det eksisterende telefonsystem grundigt - og herefter holde det op mod de valgmuligheder, der eksisterer på markedet. Hos Devoteam Fischer & Lorenz råder teleanalytikeren Jesper Haumann virksomheder til at gennemgå disse fire faser:

1 Første skridt i analysen af egne behov bør være en teknisk og økonomisk kortlægning af det eksisterende telefonsystem i virksomheden. Hvilke funktio­ner har telefonsystemet - og hvad er den årlige udgift til driften af det?

2 Næste skridt går ud på at vurdere, hvordan man kan reducere de nuværende årlige udgifter - eventuelt i forbindelse med IP-telefoni baseret på det eksisterende telefonsystem. Har virksomheden et system, der ikke er blevet rørt ved i flere år, kan der ligge gode gevinster i at optimere den eksisterende løsning.

3 Tredje skridt er at kigge på et fremtidigt scenarium, hvor det kortlægges, hvad det vil koste virksomheden at implementere IP-telefoni. Hvilke løsninger findes på markedet? Skal det være ren IP-telefoni eller en kombinationsløsning enten med IP-telefoni og analog telefoni eller IP-telefoni og mobiltelefoni? Hvad koster de forskellige løsninger i investering, og hvad koster de i drift? Denne analyse bør sammenlignes med resultatet af fase to, da det giver det mest realistiske billede af, hvad virksomheden kan opnå ved at skifte til IP-telefoni.

4 Det fjerde skridt er at kortlægge mulighederne for at vælge hostet IP-­telefoni, hvor virksomheden køber telefonien som en ydelse og overlader driften til leverandører. Det handler om at lokalisere, hvilke services der følger med i leverandørens løsning - set i forhold til prisen per bruger.

Boks:
Hvorfor vælge
IP-telefoni?
Der kan ligge forskellige motiver til grund for, at en virksomhed vælger at skifte sit traditionelle, analoge telefonsystem ud med IP-telefoni:
Et ønske om at reducere udgifterne
til telefoni.
At infrastrukturen ikke lever op til ­virksomhedens krav.
Et ønske om at skifte leverandør.
At netværket skal opgraderes.
En investering i en ny forretnings­applikation, såsom et CRM-system, der skaber grundlag for også at kigge telefonisystemet efter i sømmene.
Et behov for nye telefoner og nye funktioner.
Ifølge Thomas Bosø, der har ansvaret for IP-telefoni hos netværksleverandøren Axcess, er det helt centralt, at virksomhederne, som ønsker at skifte til IP-telefoni, tager udgangspunkt i, hvordan IP-telefoni kan bidrage til virksomhedens forretningsprocesser.
- I virkeligheden er IP-telefoni et buzzord - et misforstået begreb, som nogle har skabt med et budskab om, at det handler om billig trafik-samtale. Og det er altså ikke alle virksomheder, som kan drage fordel af at kunne ringe gratis til et enkelt datterselskab. Derfor skal virksomhederne ikke kun kigge på trafik-minutterne, de skal i stedet kigge på, hvordan IP-telefoni som forretningsapplikation kan forandre processerne i virksomheden, lyder det fra Thomas Bosø.

Hvem kan vælge
IP-telefoni?
At vælge IP-telefoni giver virksomheden muligheden for at spare penge på telefonregningen. Ifølge rapporten "IT i Praksis 2005" fra Rambøll Management kan man skære op mod 30 til 50 procent af udgifterne til telefoni.
Det skyldes, at de omkostninger, der hidtil har været knyttet til at bruge det offentlige telefonnet, forsvinder. Samtidig binder teknologien geografisk spredte adresser sammen i en sammenhængende telefoniløsning, ligesom IP-telefoni kan integrere øvrige it-systemer med telefoni - og dermed øge kvaliteten af kundeservice. Det betyder også, at der er virksomheder, som umiddelbart vil høste flest fordele af at vælge IP-telefoni. Der er blandt andet tale om virksomheder:
Med flere spredte adresser.
Med adresser i udlandet.
Med kundeservicefunktioner.
Der har outsourcet de øvrige ­applikationer.
Kilder: Rambøll Management, Axcess
og Devoteam Fischer & Lorenz.

OriginalModTime: 03-04-2006 14:18:53




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere