Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. marts 2006.
Det er let at lade sig forblænde af historier om, at IP-telefoni er lig med gratis telefonsamtaler - og udelukkende analysere, hvor meget man kan spare.
Det er næsten helt gratis. Eller meget billigt - i hvert fald. Denne indgangsvinkel er klassisk hos mange virksomheder, der har fået et godt øje til IP-telefoni. Det oplever Thomas Bosø, som har ansvaret for IP-telefoni hos netværksleverandøren Axcess
- Kunderne tror, at IP-telefoni er billig trafik-samtale. Mildt sagt er det hver anden kunde, som ringer og siger, at de har en moster Erna siddende i USA, som de gerne vil ringe gratis til, lyder det fra Thomas Bosø.
Han har gentagne gange måttet forklare kunder, at fordelene ved IP-telefoni ikke nødvendigvis ligger i besparelser på trafikken. At IP-telefoni er en forretningsapplikation, som virksomheden bør have en strategisk tilgang til. Og at det derfor handler om at udvikle en strategi for, hvordan firmaet vil kommunikere med omverdenen.
Billedtekst:
- Det handler om at kæde IP-telefoni sammen med andre applikationer, som kan give virksomheden en merværdi, siger Thomas Bosø, som for nylig havde en kunde i røret, der på ønskelisten havde en applikation, som gjorde det muligt at gennemføre videokonferencer over internettet. I det tilfælde var IP-telefoni en oplagt løsning, fordi det netop er født til at foretage samtaler over netværket.
Fokus på forretningen
Generelt bør virksomhederne have den samme tilgang til IP-telefoni, som de har det til andre brugerapplikationer - og sætte fokus på, hvordan IP-telefoni kan optimere forretningen. Ifølge Kim Eriksen, der er seniorkonsulent hos PA Consulting Group, er det netop essentielt, at virksomhederne ikke kun kigger på besparelsespotentialet i forbindelse med et skift til IP-telefoni:
Billedtekst:
- Det handler om at gøre sig klart, om IP-telefoni passer ind i virksomhedens fremtidige aktiviteter. Og hvordan.
Kim Eriksen tilføjer, at tilgangen hertil er at gennemføre en analyse af egne behov, udarbejde en cost-benefit-analyse og beregne den forventede afkastningsgrad (return on investment). Akkurat som når man overvejer enhver anden applikation.
OriginalModTime: 03-04-2006 14:16:14