Fokuser på muligheder i forretningen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. marts 2006.


Det er let at lade sig forblænde af historier om, at IP-telefoni er lig med gratis telefonsamtaler - og udelukkende analysere, hvor meget man kan spare.

Det er næsten helt gratis. Eller meget billigt - i hvert fald. Denne indgangsvinkel er klassisk hos mange virksomheder, der har fået et godt øje til IP-telefoni. Det oplever Thomas Bosø, som har ansvaret for IP-telefoni hos netværks­leverandøren Axcess
- Kunderne tror, at IP-telefoni er billig trafik-samtale. Mildt sagt er det hver anden kunde, som ringer og siger, at de har en moster Erna siddende i USA, som de gerne vil ringe gratis til, lyder det fra Thomas Bosø.
Han har gentagne gange måttet forklare kunder, at fordelene ved IP-telefoni ikke nødvendigvis ligger i besparelser på trafikken. At IP-telefoni er en forretningsapplikation, som virksomheden bør have en strategisk tilgang til. Og at det derfor handler om at udvikle en strategi for, hvordan firmaet vil kommunikere med omverdenen.

Billedtekst:
- Det handler om at kæde IP-telefoni sammen med andre applikationer, som kan give virksomheden en merværdi, siger Thomas Bosø, som for nylig havde en kunde i røret, der på ønskelisten havde en applikation, som gjorde det muligt at gennemføre videokonferencer over internettet. I det tilfælde var IP-telefoni en oplagt løsning, fordi det netop er født til at foretage samtaler over netværket.
Fokus på forretningen
Generelt bør virksomhederne have den samme tilgang til IP-telefoni, som de har det til andre brugerapplikationer - og sætte fokus på, hvordan IP-telefoni kan optimere forretningen. Ifølge Kim Eriksen, der er seniorkonsulent hos PA Consulting Group, er det netop essentielt, at virksomhederne ikke kun kigger på besparelsespotentialet i forbindelse med et skift til IP-telefoni:

Billedtekst:
­- Det handler om at gøre sig klart, om IP-telefoni passer ind i virksomhedens fremtidige aktiviteter. Og hvordan.
Kim Eriksen tilføjer, at tilgangen hertil er at gennemføre en analyse af egne behov, udarbejde en cost-benefit-analyse og beregne den forventede afkastningsgrad (return on investment). Akkurat som når man overvejer enhver anden applikation.

OriginalModTime: 03-04-2006 14:16:14




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere