Fokuser på muligheder i forretningen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. marts 2006.


Det er let at lade sig forblænde af historier om, at IP-telefoni er lig med gratis telefonsamtaler - og udelukkende analysere, hvor meget man kan spare.

Det er næsten helt gratis. Eller meget billigt - i hvert fald. Denne indgangsvinkel er klassisk hos mange virksomheder, der har fået et godt øje til IP-telefoni. Det oplever Thomas Bosø, som har ansvaret for IP-telefoni hos netværks­leverandøren Axcess
- Kunderne tror, at IP-telefoni er billig trafik-samtale. Mildt sagt er det hver anden kunde, som ringer og siger, at de har en moster Erna siddende i USA, som de gerne vil ringe gratis til, lyder det fra Thomas Bosø.
Han har gentagne gange måttet forklare kunder, at fordelene ved IP-telefoni ikke nødvendigvis ligger i besparelser på trafikken. At IP-telefoni er en forretningsapplikation, som virksomheden bør have en strategisk tilgang til. Og at det derfor handler om at udvikle en strategi for, hvordan firmaet vil kommunikere med omverdenen.

Billedtekst:
- Det handler om at kæde IP-telefoni sammen med andre applikationer, som kan give virksomheden en merværdi, siger Thomas Bosø, som for nylig havde en kunde i røret, der på ønskelisten havde en applikation, som gjorde det muligt at gennemføre videokonferencer over internettet. I det tilfælde var IP-telefoni en oplagt løsning, fordi det netop er født til at foretage samtaler over netværket.
Fokus på forretningen
Generelt bør virksomhederne have den samme tilgang til IP-telefoni, som de har det til andre brugerapplikationer - og sætte fokus på, hvordan IP-telefoni kan optimere forretningen. Ifølge Kim Eriksen, der er seniorkonsulent hos PA Consulting Group, er det netop essentielt, at virksomhederne ikke kun kigger på besparelsespotentialet i forbindelse med et skift til IP-telefoni:

Billedtekst:
­- Det handler om at gøre sig klart, om IP-telefoni passer ind i virksomhedens fremtidige aktiviteter. Og hvordan.
Kim Eriksen tilføjer, at tilgangen hertil er at gennemføre en analyse af egne behov, udarbejde en cost-benefit-analyse og beregne den forventede afkastningsgrad (return on investment). Akkurat som når man overvejer enhver anden applikation.

OriginalModTime: 03-04-2006 14:16:14




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere