Humor og blikfang fanger opmærksomheden

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. marts 2006.


For at få medarbejderne til at tænke i it-sikkerhed, skal virksomheden ramme den rigtige kommunikationsform.

Du sidder der jo alligevel. Så hvorfor ikke lade øjnene glide ned over reklamen, der hænger på indersiden af toiletdøren. At den tanke ofte løber gennem hovedet på toiletbesøgende, har de danske cafeer for længst fundet ud af. Her finder man reklamer for alt fra cremer mod svamp til bredbåndsabonnementer.
At benytte den model til at sende budskaber ud til en virksomheds ansatte har it-sikkerhedsbranchen også for længst kastet sig over. Ifølge Claus Fonnesbech, seniorkonsulent hos PricewaterhouseCoopers, er det en klassiker inden for awareness-kampagner.
- Og tro mig: Det virker. Reklamen skal naturligvis udformes humoristisk og fange blikket. Det har mange virksomheder fået positive reaktioner på, siger Claus Fonnesbech, som også fremhæver en anden model til at fange medarbejdernes opmærksomhed, når det gælder it-sikkerhed, siger Claus Fonnesbech.

En dansk virksomhed har haft stor succes med at klistre små mærkater op rundt omkring i virksomheden. De er lige akkurat så store, at de fanger blikket og nysgerrigheden hos de ansatte, der færdes der i dagligdagen. Der kan for eksempel stå: "Husk at skifte dit password i denne måned".
Generelt handler det om at ramme den rigtige kommunikationsform, mener Claus Fonnesbech, der har lavet awareness-kampagnen "It-sikker - almindelig sund fornuft" for Københavns Universitet.
I den forbindelse var et af kriterierne at informere de studerende om it-sikkerhed, så de kunne forstå det, men uden at tale ned til dem.
- Derfor er det altid vigtigt at have styr på målgruppen. Der er stor forskel på, om du taler til et administrationskontor i et stort revisionsfirma eller til et nystartet it-firma, som laver computerspil, siger Claus Fonnesbech.

Billedtekst:

LÆS MERE I CIO Special
I magasinet CIO Special, der følger med denne avis, finder du gode råd og inspiration til, hvordan virksomheden udarbejder en it-sikkerhedspolitik.

OriginalModTime: 30-03-2006 14:27:03




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere