Humor og blikfang fanger opmærksomheden

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. marts 2006.


For at få medarbejderne til at tænke i it-sikkerhed, skal virksomheden ramme den rigtige kommunikationsform.

Du sidder der jo alligevel. Så hvorfor ikke lade øjnene glide ned over reklamen, der hænger på indersiden af toiletdøren. At den tanke ofte løber gennem hovedet på toiletbesøgende, har de danske cafeer for længst fundet ud af. Her finder man reklamer for alt fra cremer mod svamp til bredbåndsabonnementer.
At benytte den model til at sende budskaber ud til en virksomheds ansatte har it-sikkerhedsbranchen også for længst kastet sig over. Ifølge Claus Fonnesbech, seniorkonsulent hos PricewaterhouseCoopers, er det en klassiker inden for awareness-kampagner.
- Og tro mig: Det virker. Reklamen skal naturligvis udformes humoristisk og fange blikket. Det har mange virksomheder fået positive reaktioner på, siger Claus Fonnesbech, som også fremhæver en anden model til at fange medarbejdernes opmærksomhed, når det gælder it-sikkerhed, siger Claus Fonnesbech.

En dansk virksomhed har haft stor succes med at klistre små mærkater op rundt omkring i virksomheden. De er lige akkurat så store, at de fanger blikket og nysgerrigheden hos de ansatte, der færdes der i dagligdagen. Der kan for eksempel stå: "Husk at skifte dit password i denne måned".
Generelt handler det om at ramme den rigtige kommunikationsform, mener Claus Fonnesbech, der har lavet awareness-kampagnen "It-sikker - almindelig sund fornuft" for Københavns Universitet.
I den forbindelse var et af kriterierne at informere de studerende om it-sikkerhed, så de kunne forstå det, men uden at tale ned til dem.
- Derfor er det altid vigtigt at have styr på målgruppen. Der er stor forskel på, om du taler til et administrationskontor i et stort revisionsfirma eller til et nystartet it-firma, som laver computerspil, siger Claus Fonnesbech.

Billedtekst:

LÆS MERE I CIO Special
I magasinet CIO Special, der følger med denne avis, finder du gode råd og inspiration til, hvordan virksomheden udarbejder en it-sikkerhedspolitik.

OriginalModTime: 30-03-2006 14:27:03




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere