Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 24. marts 2006.
Inden for to uger har to af landets største it-forhandlere Atea og Topnordic lanceret serviceprodukter til desktop-pc'er.
Først annoncerede Atea sit samarbejde om fuld service på desktop-pc'er med Service Gruppen, og nu melder også landets største it-forhandler, Topnordic, sig på banen med et full service-koncept om levering af pc'er.
- Vi har mærket en betydelig efterspørgsel efter, at vi står for det hele. Flere og flere er ved at finde ud af, at det kan være svært at stå for det her, og at det i sidste ende koster arbejdsdage og penge, hvis tingene ikke fungerer. Så derfor har vi besluttet at gå massivt ind på dette marked, siger direktør i TopNordic Peter Trans.
At Atea og Service Gruppen også er gået ind på dette marked bekymrer ikke direktøren.
- Vi skal bare være bedre og billigere, men jeg tror, der er plads nok til os begge. Det er selvfølgelig ikke et marked, hvor der kan være 100 partnere, men tre-fire topprofessionelle aktører vil der være plads til, siger han.
Høj restpris
Det er blandt andet en stor ordre til Skat, som Topnordic har vundet, der har været med til, at Topnordic nu går ud i stor målestok med konceptet, men ifølge Peter Trans var det kommet under alle omstændigheder.
- Det, der betyder noget, er, at man har en sammenhængede servicepakke kombineret med en finansiel struktur rundt om produktet, og at de leasingselskaber, der er med inde, har nogle gode produkter, fordi de er i stand til at få en høj pris for aktivet, når leasingperioden udløber typisk efter 36 måneder. Behandler man udstyret ordentligt, kan man måske få 1.500-2.000 kroner for en bærbar efter tre år, hvilket kan gå hen at blive mange penge, som man måske ikke lige forestiller sig, siger han.
Laver det hele selv
Kombinationen af en sammenhængende servicepakke og finansieringen er årsag til, at servicedirektøren er sikker på, at Topnordic vil få succes på full service-markedet.
- Det, der gør forskellen, er ikke renter. Det, der gør forskellen, er leasingselskabernes evne til at komme af med udstyret bagefter og få så høj en pris som muligt. Det er dem, der vinder, siger han.
TopNordic står for hele servicen og bruger blandt andet Microsoft SMS til at styre servicen på pc'en, og ifølge Peter Trans går servicekontrakten ikke i gang, før man er helt sikker på, at installationen kører perfekt.
- Vi har 1.000 medarbejdere i Norden, der kan det her, og alene i Danmark har vi 500. Det er jo noget, vi har gjort i mange år, men det er først nu, at vi har pakket det sammen til et produkt, siger han.
Over 100 millioner
I første omgang vil det være store kunder med over 250 enheder, som Topnordic vil gå efter, og medmindre kunder med færre enheder standardiserer kraftigt, har Peter Trans svært ved at forestille sig, at disse kunder vil komme i betragtning.
- Der skal være en vis volumen, så vi regner med installationer fra 250 og opefter. Det er min erfaring, at i det her miljø skal det også være skarpt på pris, og det skal der en vis volumen til, siger han.
Peter Trans forventer at have indgået full service-kontrakter på mellem 30.000 og 40.000 enheder i år, hvilket skulle give en samlet omsætning i afdelingen på godt 100 millioner kroner.
Billedtekst:
- Vi skal bare være bedre og billigere, men jeg tror, der er plads nok til os begge, siger direktør i Topnordic Peter Trans.
OriginalModTime: 23-03-2006 15:45:37