Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. marts 2006.
Forretningsfordelene i IP-telefoni ligger ikke i besparelser, men i integration med andre systemer. Det var konklusionen, da Cisco holdt
konference i København for 750 kunder og partnere.
Danske virksomheder har fået øjnene op for IP-telefoni som en genvej til at spare penge på telefonsamtaler og samtidig slippe for dyre telefonanlæg.
Men at dømme ud fra konferencen Cisco Expo 2006, der onsdag blev afholdt i Bella Center i København, ligger den virkelige fortjeneste i de nye muligheder, IP-telefoni og andre netværksbaserede tjenester giver.
- Vi er nødt til at se på, hvordan IP-telefoni kan bruges til at løfte forretningen. Det gør vi ikke, når vi bare bruger ny teknologi til en eksisterende proces, lød budskabet på talerstolen fra Karsten Fogh Ho-Lanng, der er analysedirektør for IDC Nordic.
Nye muligheder kunne i første omgang være at integrere IP-telefoni med kundedatabasen, så man straks har alle relevante oplysninger på skærmen, når en kunde ringer ind. Samme form for integration kunne ske med e-mail- og kalender-applikationerne.
På længere sigt handler det om, at også de mere kritiske forretningsapplikationer som ERP-systemer drager nytte af, at alle data flyder gennem det samme IP-baserede netværk.
Cisco præsenterede på konferencen visionen om det intelligente informationsnetværk, hvor forretningsdata tænkes ind på netværksniveau.
I Ciscos øjne er der tre faser i IP-netværkenes indtog. Første fase var integreret transport af tale og video over samme datanetværk. Andet skridt er en effektivisering af datacenteret gennem eksempelvis virtualisering. Den fase er vi midt i nu, vurderer Ciscos nordeuropæiske chef, Andy Lockhart, som også var taget til København. Den tredje - og kommende - fase er så en integration af applikationer i selve netværket, hvor der allerede samarbejdes med SAP.
- Vi forventer et samarbejde med mange andre leverandører af applikationer og middleware, så netværket bliver et værktøj, sagde Andy Lockhart.
I alt 650 kunder og 100 partnere deltog på Cisco Expo, hvor også 23 partnere havde opstillet stande. Heriblandt var netværksintegratoren Axcess, der er helt med på, at IP-telefoni i dag handler om mere end tale.
- Indgangsvinklen til at vælge IP-telefoni har været at skifte serviceaftaler og infrastruktur. Der ligger i virksomhederne en gemt pose penge, der hedder forretningsforbedringer, sagde konceptchef Thomas Bosø.
Ifølge ham er første skridt integration af CRM-systemer, mens også websider kan bruges til at ringe direkte op til firmaet. Axcess er ved at udvikle en løsning for rejseforsikringsselskabet IHI, så kunder i udlandet kan ringe direkte fra Skype til IHI's Cisco-
baserede telefonsystem via IP-telefoni.
Fra IDC-analytiker Karsten Fogh Ho-Lanng var hovedbudskabet netop, at danske virksomheder i dag bruger alt for meget af it-budgettet på drift og for lidt på forretningsudvikling.
Med de gode konjunkturer må it-afdelingerne indstille sig på en anden virkelighed.
- Inde på direktionsgangen er de allerede gået i gang med at tænke på, hvordan de skal bruge den nye teknologi til at drive forretningen og hvilke nye krav, de skal stille til it-afdelingen, sagde han.
Efter Ciscos mening bør et af kravene være en sammenkædning af applikationer og netværk, når der skal udvikles nye processer. Netværksgiganten har derfor skabt begrebet den serviceorienterede netværksarkitektur (SONA). Konceptet skal hjælpe virksomheder med at udvikle deres nuværende infrastruktur til et intelligent informationsnetværk, der understøtter nye it-strategier - heriblandt serviceorienteret arkitektur (SOA), webservices og virtualisering.
Det var første gang, at Cisco Expo blev afholdt i Danmark. Ud fra tilbagemeldingerne vurderer Cisco umiddelbart, at det vil blive en tilbagevendende begivenhed.
Læs mere om fordele og ulemper ved at skifte til IP-telefoni i magasinet CIO Special, der følger med avisen på fredag den 31. marts.
Billedtekst:
Danske virksomheder bruger alt for meget af it-budgettet på drift og for lidt på forretningsudvikling, mener IDC-analytiker Karsten Fogh Ho-Lanng, der opfordrer til at kigge på, hvordan
IP-telefoni give nye muligheder for hele forretningen.
Foto: Torben Klint
OriginalModTime: 23-03-2006 14:41:24