Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. marts 2006.
Musik, tv og fotos i høj digital kvalitet giver grobund for et hav af nye it-produkter. Spørgsmålet er, om indholdet kan nå at følge med teknologien.
indhold
Hannover: Et HDTV med et knivskarpt billede i mere end 100 tommer er nok til at skabe en lille menneskevrimmel i et hjørne af sydkoreanske Samsungs gigantiske messestand på årets CeBIT.
Langs de brede gange er væggene proppet med mindre fladskærme, mens den digitale musik strømmer ud fra standens indre og dør ud i mængden af tyskere og asiater.
Samsung er blot et af mange selskaber, som benyttede CeBIT til at præsentere et utal af nye produkter, hvor det digitale indhold - musik, tv og fotos - var i centrum.
En mobiltelefon med otte gigabyte harddisk gør det muligt at tage omkring 2.000 sange med sig på farten, mens en anden mobiltelefon har et 10 megapixel-kamera og tv-udgang. Det både lyder og ser lovende ud, men spørgsmålet er, om kunderne vil bruge telefonerne til mere end at ringe med?
It-branchens salgsbudskab om legende let musik og tv i uovertruffen kvalitet er nemlig langt fra den almindelige danskers hverdag.
Tag VM i fodbold i Tyskland til sommer, hvor alle kampe optages i bredformat og høj digital opløsning, også kaldet HDTV. Flere hundred tusinde danskere har allerede investeret i HDTV-fladskærme, men alligevel er det få måneder før kick-off uklart, om danske tv-seere får adgang til HDTV-signalet.
På samme måde har antallet af billedbeskeder, MMS'er, langt fra levet op til mobilselskabernes forhåbninger, selvom mange danskere i dag har en mobiltelefon med indbygget kamera.
Endelig kan det være fint nok med masser af plads på mobiltelefonen til musik, men hvad hjælper det, når kopibeskyttet musik købt på nettet ofte slet ikke kan afspilles på telefonerne?
På videosiden står de to konkurrerende formater HD-DVD og BluRay lige nu til at afløse dvd'en som fremtidens filmmedie, og de er årsag til en ny formatkrig, som også var meget udtalt på CeBIT. NEC præsenterede eksempelvis en HD-DVD-afspiller, selvom det endnu er småt med film at afspille på den.
Den danske brancheforening for forbrugerelektronik BFE jubler over det høje salg af fladskærme, og foreningens repræsentant på messen er ikke bekymret for, at de nye produkter løber fra forbrugerne.
- Spørgsmålet er, om det ikke altid har været sådan? Noget af ideen på en messe er at jo at præsentere fremtiden, siger Finn Möbius, der er redaktør af foreningens eget blad, Magasinet Digital.
Imens vi venter på fremtiden kan vi danskere så glæde os over, at vi til sommer i det mindste ikke risikerer at gå glip af Danmarks VM-kampe i HDTV-format.
Billedtekst:
Musik, tv og foto Mange udstillere havde produkter, der kan "alt". Nu er spørgsmålet, om der findes indhold, der er spændende nok,til at forbrugerne gider bruge produkterne.
OriginalModTime: 16-03-2006 14:22:46