Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. marts 2006.
CeBIT version 20.0 De 27 messehaller i Hannover har netop dannet ramme om den tyvende udgave af it-messen CeBIT. Verdens største it-udstilling bød som sædvanligt på nye produkter og tendenser. Desuden blev der taget hul på en politisk kontrovers om en fælleseuropæisk RFID-politik.
Metro Group viste på CeBIT RFID-løsninger i praksis til detailhandel og i hjemmet, mens EU-Kommissionen startede politisk proces.
radiobrikker
Hannover: Både it-branchen og erhvervslivet demonstrerede på den netop overståede CeBIT-messe, at de er klar til at anvende Radio Frequency Identification (RFID) i stadig større omfang. Men EU-Kommissionen træder på bremsen og starter en politisk proces, der tidligst i slutningen af året vil komme med anbefalinger af en RFID-politik, som EU's politiske organer så skal blive enige om at omsætte til lovgivning.
Europas it-kommissær Viviane Reding tog med konferencen "RFID revolutionen" hul på det, hun selv kalder en omfattende debat om mulighederne og udfordringerne i RFID-teknologien. EU-Kommissionen regner med, at markedet for RFID-teknologi vil nå en omsætning på næsten 18 milliarder kroner i 2006 med mere end 600 millioner solgte radiobrikker.
På CeBIT havde 70 udstillere samlet sig på 5.000 kvadratmeter for at demonstrere, hvor langt arbejdet med at udvikle løsninger med de små radiobrikker allerede er nået - og tegne et perspektiv af, hvor langt det kan udvikle sig. Og det er netop derfor, at EU-Kommissionen gerne vil have en bred debat om både de muligheder for at fremme produktiviteten og risici for at krænke privatlivet, som RFID-teknologien rummer.
Halvdelen af CeBIT's RFID-område var dog optaget af et overdådigt demonstrationsprojekt fra den tyske detailgigant Metro Groups Future Store Initiative. Her kunne messens gæster selv prøve eksisterende RFID-løsninger fra indkøbsvognen der selv registrerer varerne og automatisk tjekker ud over intelligente spejle i prøverum til vaskemaskinen, der selv læser vaskeinstruktionerne.
Med Future Store Initiative har detailkæden sammen med en række virksomheder fået sat fokus på alle de dele fra hardware, software og navnlig it-drift samt -service, som skal til for at skabe en succesfuld RFID-installation hele vejen gennem værdikæden.
Men flere af firmaerne bag RFID-løsninger er utålmodige og frygter, at for mange diskussioner drukner fremskridtet. Ifølge den tyske nyhedstjeneste Heise Online er RFID-organisationer i Tyskland, Storbritannien og Holland gået sammen for at skubbe til EU-Kommissionen.
Ifølge lederen af den tyske organisation Informationsforum RFID, Andrea Huber, så ønsker organisationerne, at EU tager initiativ til europæiske standarder og fordeling af frekvenser til radiobrikkerne. Hun mener, at den type initiativer i sig selv kan skabe sikkerhed hos forbrugerne.
Men EU-kommissær Viviane Reding peger på, at netop utålmodigheden for at rulle RFID-løsninger ud åbner for en helt acceptabel bekymring for de ændringer, som teknologien vil påføre samfundet. Derfor holder Kommissionen frem til sommer fem workshops om forskellige aspekter om RFID, derefter vil der frem til september være en offentlig høring inden Kommissionen kommer med anbefalinger til en RFID-politik.
Viviane Reding mener ikke, at Kommissionen lægger hindringer i vejen for RFID-anvendelsen. Tværtimod anses teknologien for at kunne hjælpe med til at skabe både vækst og flere job i Europa ved at reducere logistikomkostninger og skabe øget salg.
Læs mere fra CeBIT på www.computerworld.dk
Billedtekst:
I slutningen af 2006 skal Europas politikere diskutere RFID. Men på CeBIT tog den tyske forbundskansler Angela Merkel sig en tur med den intelligente RFID-indkøbsvogn på demonstrationsstanden for The Future Store.
OriginalModTime: 16-03-2006 14:15:37